Adolescence, which is an important transition in the life of the individual and also called the crisis period, is seen as a stage that both the adolescent and other family members should adapt to. Consultancy services to be offered to the adolescent and his family are important in problems specific to this period. Considering the practices and the literature, it is emphasized that these services are offered with school-oriented studies and the importance of school social workers among professionals who provide this service. In this study, it is aimed to determine the views of adolescents and their parents on school social work practices in the current system and to reveal the need for these practices. The model of the study was determined as a mixed method; quantitative data were collected from adolescents and qualitative data were obtained from parents. The quantitative sample of the study consists of 450 adolescents who continue their high school education, and the qualitative study group consists of 10 parents; 6 mothers and 4 fathers. According to the data obtained as a result of a questionnaire and semi-structured interview form applied to adolescents and interviews with parents, it was determined that adolescents and parents were in search of solutions to their problems and one of these solutions needed to be offered through school counseling. At this point, it was understood that the implementation of social work practices in school settings would be a service in line with these demands of parents and adolescents, and suggestions were made regarding this.
Bireyin yaşamında önemli bir geçiş ve aynı zamanda kriz dönemi olarak adlandırılan ergenlik çağı hem ergenin hem diğer aile bireylerinin uyum göstermesi gereken bir aşama olarak görülmektedir. Bu döneme özgü sorunlarda ergene ve ailesine sunulacak danışmanlık hizmetleri önem arz etmektedir. Uygulamalara ve literatüre bakıldığında bu hizmetlerin okul odaklı çalışmalarla sunulduğu ve bu hizmeti sunan profesyoneller içinde okul sosyal hizmet uzmanlarının önemi vurgulanmaktadır. Bu çalışmada mevcut sistemde liselerde eğitim gören ergenlerin ve anne babalarının okul sosyal hizmet uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemek ve bu uygulamalara duyulan ihtiyacı ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli karma yöntem olarak belirlenmiş ve konuyla ilgili ergenlerden nicel veriler, anne-babalardan nitel veriler elde edilmiştir. Araştırmanın nicel örneklemini lise öğrenimine devam eden 450 ergen, nitel çalışma grubunu ise 6 anne, 4 baba olmak üzere 10 ebeveyn oluşturmaktadır. Ergenlere uygulanan anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla anne-babalarla yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen verilere göre ergenlerin ve anne-babaların yaşadıkları sorunlara çözüm arayışında olduğu ve bu çözümlerden bir tanesinin de okullar aracılığıyla kendilerine danışmanlık sunulması ihtiyacı olduğu tespit edilmiştir. Bu noktada okul ortamlarında sosyal hizmet uygulamalarının hayata geçirilmesinin anne-baba ve ergenlerin bu taleplerine uygun bir hizmet olacağı anlaşılmış ve bununla ilgili öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Acceptance Date | June 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |