The purpose of this study is to examine the published academic studies on media literacy in education from a bibliometric perspective. The study used the case study design, which is a qualitative research design. The keyword "Media Literacy" was searched in research topics in the Web of Science (WoS) database. "Document title", "abstract", and "keyword" were chosen as search criteria. Studies published between 1970 and 2021 were included in the analysis. The bibliometric data of 919 academic studies contained in WoS educational researchs category constitute the data set of the study. The study found that academic studies on media literacy in education increased especially as of 2008 and this trend continued in the following years. The most frequent languages of publication in the field of media literacy in education are English, Spanish and Russian, respectively, and the most frequent types of academic research are articles, papers, and book chapters. The University of Huelva, the University of Cantabria, and the Pennsylvania Commonwealth System of Higher Education are the affiliations with the highest number of publishing researchers. In Turkey, Anadolu University is the affiliation with the biggest number of authors publishing research on media literacy in education. The USA and Spain are the two countries where studies on media literacy in education are published the most, respectively. The number of citations of academic studies published after 2000 is increasing every passing year. The most frequently used keywords in academic studies on media literacy in education are the concepts of "media literacy", "media education", "education", "digital literacy" and "media".
Bu araştırmanın amacı eğitimde medya okuryazarlığı ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaları bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sürecinde WoS veri tabanlarında “Media Literacy” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. Araştırmaya 1970-2021 yılları arasında yayımlanan yayınlar dâhil edilmiştir. WoS ‘ta eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan 919 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veri, çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre; eğitimde medya okuryazarlığı ile ilgili yayımlanan akademik çalışmalar 2008 yılı sonrasında, ilerleyen yıllara paralel bir şekilde artmıştır. Eğitimde medya okuryazarlığı alanında en sık yayın yapılan diller sırasıyla İngilizce, İspanyolca ve Rusça, en çok yapılan akademik çalışma ise makale, bildiri ve kitap bölümüdür. Huelva Üniversitesi, Cantabria Üniversitesi ve Pennsylvania İngiliz Milletler Topluluğu Yükseköğretim Sistemi en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumlardır. Türkiye’de ise Anadolu Üniversitesi eğitimde medya okuryazarlığıyla ilgili en çok yayın yapan yazarların çalıştığı kurumdur. ABD ve İspanya ise sırasıyla medya okuryazarlığı ile ilgili yayınların en çok yayımlandığı iki ülkedir. 2000 yılı sonrasında yayımlanan akademik yayınların atıf sayılarında, her geçen yıl artan bir durum söz konusudur. Medya okuryazarlığı ile ilgili yapılan akademik yayınlarda en çok kullanılan anahtar kelimeler ise “medya okuryazarlığı, medya eğitimi, eğitim ve dijital okuryazarlık” kavramlarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Acceptance Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |