This study aims to examine the role of the children in the family of origin and the definition of these roles, the parent attitudes that affect the formation and perpetuation of these roles, and the manner in which childhood roles are carried into adult life. The phenomenological model, a qualitative research method, was used in this study to obtain in-depth information about the subject. “Personal Information Form” and “Open-ended Questions List” were used as data collection tools. The study group consisted of 110 people, of whom 91 (82.7%) were women and 19 (17.3%) were men. The obtained data were analyzed using the MaxQDA – Version 2018 software. The observations resulting from the study included that the hero child role comes with assuming responsibility, parent-like attitudes, and a mediator role in the family system and that the attitudes of such children’s parents attribute more power and responsibility to the child in question. It was observed that the scapegoat children describe themselves as problematic, rebellious, and a burden, and their parents treat them with neglect, abuse, emotional absence, and incrimination. On the other hand, lost children are those who are ignored, easy going, and inhibited. Mascot children regard themselves as the ones who give joy and lighten the mood in the family, who are enthroned, and who are the little ones. Parental attitudes determining children’s roles and reflections of children’s roles on adult life are discussed.
Araştırmada, bireylerin öz kök ailede oluşan çocukluk rollerini, bu rollere ilişkin tanımlamaları, bu rollerin oluşumunu ve devamını etkileyen anne baba tutumları ile çocukluk rollerinin yetişkin yaşamına nasıl yansıdığını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada, konu hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak amacıyla nitel araştırma yönteminin fenomonolojik modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘‘Açık Uçlu Soru Listesi’’ kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Google formlar üzerinden araştırmaya katılmayı kabul eden ve yanıtlayan bireyler oluşturmuştur. Buna göre çalışma grubu, 91’ i (%82,7) kadın, 19’ u (%17,3) erkek olmak üzere toplam 110 kişiden oluşmaktadır. Elde edilen veriler MaxQDA – Versiyon 2018 bilgisayar programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, Kahraman çocukluk rolünün sorumluluk, ebeveynleşmek ve sistemde arabulucu roller üstlenmekle tanımlandığı, ebeveyn tutumlarının ise çocuğa olduğundan fazla güç atfetmek ve sorumluluk yüklemek olduğu görülmektedir. Günah keçilerinin problemli, isyankar ve yük olarak kendilerini tarifledikleri, ebeveyn tutumlarının ise ihmal, istismar, duygusal olarak yok olmak ve suçlayıcılık olduğu görülmektedir. Öte yandan kayıp çocuklar, yok sayılan, uyumlu ve ezik çocuklardır. Maskotlar ise kendilerini neşe, enerji veren, tahtın sahibi, evin küçüğü olarak tanımlamaktadır. Çocukluk rollerini belirleyen ebeveyn tutumları ve çocukların rollerinin yetişkin yaşamına yansımaları tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Acceptance Date | July 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |