Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

EMPLOYEES' PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 79 - 92, 31.12.2023

Öz

Organizations, throughout their entire development procedures, constantly face risks and crises arising as a result of not correctly assessing these risks. When businesses try to get out of a crisis with an intense working tempo, the rapid decision-making and intensification of the implementation effort deepen the crisis further with wrong practices. Thus, even if they succeed in managing the crisis, it will take a long time to recover from the jolt. Stress in organizational life is inevitable. As stress levels of employees increase in times of crisis, it is vital to develop correct coping methods. In this study, a literature review is conducted on the definition and characteristics of the crisis and stress, the organizational and environmental factors causing the crisis, and methods to cope with stress. The systematic review method is used, and articles with high numbers of citations have been taken from Google Scholar and Yök Thesis databases.

Teşekkür

In advance, I am extremely grateful to the professors who devote their time to reading and judging my article.

Kaynakça

  • Ağma FŞ (2007). The negative effects and reasons for stress in work life (In Turkish). Master's thesis, Atılım University, Ankara, Turkey.
  • Arslan, C. (2010). An investigation of anger and anger expression in terms of coping with stress and interpersonal problem-solving. Educational Sciences: Theory and Practice 10(1):25- 43.
  • Aslan, Ş (2007). “Örgütsel ortamda bireysel stresle başa çıkma tutumla-rının araştırılması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s: 69.
  • Atkinson, I. A. (1996). Introductions of wildlife as a cause of species extinctions. Wildlife Biology, 2(3), 135-141.
  • Augustine, N. R. (2000). Önlemeye çalıştığınız krizi yönetmek. Çev. Salim ATAY, Kriz Yönetimi, MESS Yayınları, (328).
  • Aydın, B., & İmamoğlu, S. (2001). Stresle başa çıkma becerisi geliştirmeye yönelik grup çalışması.
  • Aydın, Mustafa. (1994). Eğitim Yonetimi. Kavramlar, Kuramlar, Surecler, İlişkiler. Genişletilmiş 4. Bası. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Aydın, Ş. (2004). Örgütsel stres yönetimi.
  • Baltas, A., & Baltaş, Z. (2008). Stress and the ways to cope with it.
  • Booth, Simon A. (1993). Crisis management strategy. competition and change in modern enterprises. London: Routledge Publishing.
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim, Siyasal Kitapevi, 3. Baskı, Ankara, (s 21), 29.
  • DeFrank, R. S., & Ivancevich, J. M. (1998). Stress on the job: An executive update. Academy of Management Perspectives, 12(3), 55-66.
  • Demirtaş, A. G. H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23 (23), 353-373.
  • Dinçer, Ömer (1992), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Timaş Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Drafke, M. W., & Kossen, S. (1998). The human side of organizations. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Erdogan, F., & Wu, B. H. (1996). Crack problems in FGM layers under thermal stresses. Journal of thermal stresses, 19(3), 237-265.
  • Etkin, A., Maron-Katz, A., Wu, W., Fonzo, G. A., Huemer, J., Vértes, P. E., ... & O’Hara,R. (2019). Using fMRI connectivity to define a treatment-resistant form of post traumatic stress disorder. Science translational medicine, 11(486). Hamarat, Şeref (1994), “Kriz Dönemlerinde Modern Yönetim Sistemlerinin Etkinliği”, Önce Kalite, Ekim, Sayı: 9, 20-22.
  • Hurst, David K. (2000). Kriz ve Yenilenme. Krizin Sunduğu Fırsatlar. (Ceviren: Ela Gurdemir). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Kara, D., & Koç, H. (2009). Determination of the attitudes of lecturers towards overcoming the stress in terms of some variables. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Lambert V, Lambert C. Literature review of role stress/strain on nurses: An international perspective. Nurs. Health Sci. 2001; 3: 161–172.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • Moynihan, D. P. (2008). Learning under uncertainty: Networks in crisis management. Public Administration Review, 68(2), 350–365.
  • Özmutaf, N. (2006). Örgütlerde insan kaynakları ve stres: ampirik bir yaklaşım. Journal of Fisheries and Aquatic Sciences,.
  • Mitroff, I. I., Shrivastava, P., & Udwadia, F. E. (1987). Effective crisis management. Academy of Management Perspectives, 1(4), 283-292.
  • Preston, P. (1996). Stress management. Administrative Radiology Journal: AR, 15(8), 18-20.
  • Savcı, M., & Aysan, F. (2014). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 44-56.
  • Selye, H. (1991). History and present status of the stress concept. In Stress and coping: An anthology (pp. 21-35). Columbia University Press.
  • Silver, A.David (1990), Kriz dönemlerinde şirket yönetimi, (Çeviren: Naz Türer) Form Yayınları, İstanbul.
  • Sikich, Geary W. (2002). All Hazards. Crisis Management Planning. Logical Management Systems, Corp.
  • Smart, Carolyne and Ilan Vertinsky (1977), “Designs for Crisis Decision Units”, Administrative Science Quarterly, December, Volume. 22.
  • Sahin, N. H., Ruganci, N., Tas, Y., Kuyucu, S., & Sezgin, N. (1992, June). Stress related factors and effectiveness of coping among university-students. International Journal of Psychology (Vol. 27, No. 3-4, pp. 355-356).
  • Tack, Philip B. (1994). Kriz Zamanı Yonetim. (Ceviren: Yakut Guneri). İstanbul: İlgi Yayıncılık.
  • Tağraf, H., & Arslan, N. T. (2003). Kriz oluşum süreci ve kriz yönetiminde proaktif yaklaşım. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 149-160.
  • Özmutaf, N. M. (2006). Örgütlerde insan kaynakları ve stres: ampirik bir yaklaşım. Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 23(1).
  • Vu, T. V., Vo‐Thanh, T., Chi, H., Nguyen, N. P., Nguyen, D. V., & Zaman, M. (2022). The role of perceived workplace safety practices and mindfulness in maintaining calm in employees during times of crisis. Human Resource Management, 61(3), 315-333.
  • Westman, M., & Shirom, A. (1995). Dimensions of coping behavior: A proposed conceptual framework. Anxiety, Stress, and Coping, 8(2), 87-100.
  • Seeger, M. W., Sellnow, T. L., & Ulmer, R. R. (1998). Communication, organization, and crisis. Annals of the International Communication Association, 21(1), 231-276.
  • Yurtsever, G. (2009). Teftişten iç denetime banka müfettişliği. Türkiye Bankalar Birliği.

ÇALIŞANLARIN KRİZ ALGISI VE STRES İLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 79 - 92, 31.12.2023

Öz

İşletmeler kuruluş aşamasından başlayarak, tüm değişim ve gelişim süreclerinde, sürekli olarak riskler ve bu risklerin doğru değerlendirilmemesi sonucu ortaya çıkan krizlerle karşı karşıya kalabilmektedirler ve kriz oluşum sürecini takiben yoğun bir çalışma temposu ile bu krizden çıkma çabasına girerler. Ancak, hızlı karar alma ve uygulama çabasının yoğunlaşması neticesinde, krizin yanlış uygulamalarla daha da derinleştiği sıklıkla görülen bir problemdir. Böylece, nihayetinde krizi yönetme konusunda başarı sağlansa da, işletme geçen süre içerisinde önemli kayıplara uğramış olup sarsıntıdan kurtulması zaman alacaktır. Örgütsel hayatta stres kaçınılmazdır. Özellikle kriz dönemlerinde çalışanların stres seviyeleri arttığı için bu stresle doğru başa çıkma yöntemlerinin geliştirilmesi çok önemlidir. Bu çalışmada, işyerinde kriz ve stresin tanımı ve özellikleri, krize neden olan örgütsel ve çevresel faktörler, ve stress ile başa çıkmanın bireysel ve örgütsel yöntemleri üzerine bir literatür taraması yapılmıştır. Çalışmada sistematik derleme yöntemi kullanılmakta olup, alıntı sayısı yüksek olan çalışmalar Google Akademik ve Yök Tez veri tabanlarından araştırmaya dahil edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağma FŞ (2007). The negative effects and reasons for stress in work life (In Turkish). Master's thesis, Atılım University, Ankara, Turkey.
  • Arslan, C. (2010). An investigation of anger and anger expression in terms of coping with stress and interpersonal problem-solving. Educational Sciences: Theory and Practice 10(1):25- 43.
  • Aslan, Ş (2007). “Örgütsel ortamda bireysel stresle başa çıkma tutumla-rının araştırılması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s: 69.
  • Atkinson, I. A. (1996). Introductions of wildlife as a cause of species extinctions. Wildlife Biology, 2(3), 135-141.
  • Augustine, N. R. (2000). Önlemeye çalıştığınız krizi yönetmek. Çev. Salim ATAY, Kriz Yönetimi, MESS Yayınları, (328).
  • Aydın, B., & İmamoğlu, S. (2001). Stresle başa çıkma becerisi geliştirmeye yönelik grup çalışması.
  • Aydın, Mustafa. (1994). Eğitim Yonetimi. Kavramlar, Kuramlar, Surecler, İlişkiler. Genişletilmiş 4. Bası. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Aydın, Ş. (2004). Örgütsel stres yönetimi.
  • Baltas, A., & Baltaş, Z. (2008). Stress and the ways to cope with it.
  • Booth, Simon A. (1993). Crisis management strategy. competition and change in modern enterprises. London: Routledge Publishing.
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim, Siyasal Kitapevi, 3. Baskı, Ankara, (s 21), 29.
  • DeFrank, R. S., & Ivancevich, J. M. (1998). Stress on the job: An executive update. Academy of Management Perspectives, 12(3), 55-66.
  • Demirtaş, A. G. H. (2000). Kriz Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23 (23), 353-373.
  • Dinçer, Ömer (1992), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Timaş Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Drafke, M. W., & Kossen, S. (1998). The human side of organizations. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Erdogan, F., & Wu, B. H. (1996). Crack problems in FGM layers under thermal stresses. Journal of thermal stresses, 19(3), 237-265.
  • Etkin, A., Maron-Katz, A., Wu, W., Fonzo, G. A., Huemer, J., Vértes, P. E., ... & O’Hara,R. (2019). Using fMRI connectivity to define a treatment-resistant form of post traumatic stress disorder. Science translational medicine, 11(486). Hamarat, Şeref (1994), “Kriz Dönemlerinde Modern Yönetim Sistemlerinin Etkinliği”, Önce Kalite, Ekim, Sayı: 9, 20-22.
  • Hurst, David K. (2000). Kriz ve Yenilenme. Krizin Sunduğu Fırsatlar. (Ceviren: Ela Gurdemir). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Kara, D., & Koç, H. (2009). Determination of the attitudes of lecturers towards overcoming the stress in terms of some variables. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Lambert V, Lambert C. Literature review of role stress/strain on nurses: An international perspective. Nurs. Health Sci. 2001; 3: 161–172.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • Moynihan, D. P. (2008). Learning under uncertainty: Networks in crisis management. Public Administration Review, 68(2), 350–365.
  • Özmutaf, N. (2006). Örgütlerde insan kaynakları ve stres: ampirik bir yaklaşım. Journal of Fisheries and Aquatic Sciences,.
  • Mitroff, I. I., Shrivastava, P., & Udwadia, F. E. (1987). Effective crisis management. Academy of Management Perspectives, 1(4), 283-292.
  • Preston, P. (1996). Stress management. Administrative Radiology Journal: AR, 15(8), 18-20.
  • Savcı, M., & Aysan, F. (2014). Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(3), 44-56.
  • Selye, H. (1991). History and present status of the stress concept. In Stress and coping: An anthology (pp. 21-35). Columbia University Press.
  • Silver, A.David (1990), Kriz dönemlerinde şirket yönetimi, (Çeviren: Naz Türer) Form Yayınları, İstanbul.
  • Sikich, Geary W. (2002). All Hazards. Crisis Management Planning. Logical Management Systems, Corp.
  • Smart, Carolyne and Ilan Vertinsky (1977), “Designs for Crisis Decision Units”, Administrative Science Quarterly, December, Volume. 22.
  • Sahin, N. H., Ruganci, N., Tas, Y., Kuyucu, S., & Sezgin, N. (1992, June). Stress related factors and effectiveness of coping among university-students. International Journal of Psychology (Vol. 27, No. 3-4, pp. 355-356).
  • Tack, Philip B. (1994). Kriz Zamanı Yonetim. (Ceviren: Yakut Guneri). İstanbul: İlgi Yayıncılık.
  • Tağraf, H., & Arslan, N. T. (2003). Kriz oluşum süreci ve kriz yönetiminde proaktif yaklaşım. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 149-160.
  • Özmutaf, N. M. (2006). Örgütlerde insan kaynakları ve stres: ampirik bir yaklaşım. Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 23(1).
  • Vu, T. V., Vo‐Thanh, T., Chi, H., Nguyen, N. P., Nguyen, D. V., & Zaman, M. (2022). The role of perceived workplace safety practices and mindfulness in maintaining calm in employees during times of crisis. Human Resource Management, 61(3), 315-333.
  • Westman, M., & Shirom, A. (1995). Dimensions of coping behavior: A proposed conceptual framework. Anxiety, Stress, and Coping, 8(2), 87-100.
  • Seeger, M. W., Sellnow, T. L., & Ulmer, R. R. (1998). Communication, organization, and crisis. Annals of the International Communication Association, 21(1), 231-276.
  • Yurtsever, G. (2009). Teftişten iç denetime banka müfettişliği. Türkiye Bankalar Birliği.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kriz ve Konu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fereshteh Karimivand 0000-0001-8959-2097

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karimivand, F. (2023). EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 79-92.
AMA Karimivand F. EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2023;7(2):79-92.
Chicago Karimivand, Fereshteh. “EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2023): 79-92.
EndNote Karimivand F (01 Aralık 2023) EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7 2 79–92.
IEEE F. Karimivand, “EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 79–92, 2023.
ISNAD Karimivand, Fereshteh. “EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7/2 (Aralık 2023), 79-92.
JAMA Karimivand F. EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7:79–92.
MLA Karimivand, Fereshteh. “EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, 2023, ss. 79-92.
Vancouver Karimivand F. EMPLOYEES’ PERCEPTION OF CRISIS AND METHODS OF COPING WITH STRESS. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7(2):79-92.