Osmanlı Devleti idaresi altında bulunan farklı din ve etnik
kökene sahip toplumlar, uzun yıllar inançlarını, dillerini, milli ve
kültürel özelliklerini koruyarak barış ve huzur içerisine
yaşamışlardır. Gayrimüslimler Galata Ahitnamesi ile kendilerine
tanınan haklar sayesinde, mensup oldukları din ve mezhepleri
çerçevesinde ibadet etme ve kilise temellinde ana dillerinde eğitimöğretim faaliyetlerini yürütme serbestliği kazanmışlardır.
Doğu Akdeniz’in önemli liman kentlerinden olan İzmir,
Rumların yoğun olarak yaşadıkları bir şehirdi. Burada Rumlara ait
her kilisenin yanında o kiliseye bağlı bir okul bulunmaktaydı. Zengin
hayırseverler veya halk tarafından kurulan ve denetime tabi olmayan
bu okullar 1869 Maarif Nizamnamesi ile kayıt altına alınmıştır.
Nitekim bu süreçte İzmir'deki Rum toplumunun eğitimdeki gelişimi
ve okulların çeşitlenmesi dikkate değerdir. Arşiv belgeleri, dönemin
Batılı seyyahları ve çeşitli eserlerden derlenerek Rumların eğitim
hayatı ile birlikte okullar konu alınarak hazırlanan bu çalışmada;
okulların bulunduğu mahalleler, müfredatları, öğrenci ve öğretmen sayıları, bu okullara sağlanan maddi destekler ve Rum patrikliğinin
eğitim faaliyetlerindeki rolleri açıklanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yakınçağ Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 56 |