Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI

Yıl 2024, Sayı: 56, 57 - 87, 20.11.2024

Öz

Osmanlı Devleti idaresi altında bulunan farklı din ve etnik
kökene sahip toplumlar, uzun yıllar inançlarını, dillerini, milli ve
kültürel özelliklerini koruyarak barış ve huzur içerisine
yaşamışlardır. Gayrimüslimler Galata Ahitnamesi ile kendilerine
tanınan haklar sayesinde, mensup oldukları din ve mezhepleri
çerçevesinde ibadet etme ve kilise temellinde ana dillerinde eğitimöğretim faaliyetlerini yürütme serbestliği kazanmışlardır.
Doğu Akdeniz’in önemli liman kentlerinden olan İzmir,
Rumların yoğun olarak yaşadıkları bir şehirdi. Burada Rumlara ait
her kilisenin yanında o kiliseye bağlı bir okul bulunmaktaydı. Zengin
hayırseverler veya halk tarafından kurulan ve denetime tabi olmayan
bu okullar 1869 Maarif Nizamnamesi ile kayıt altına alınmıştır.
Nitekim bu süreçte İzmir'deki Rum toplumunun eğitimdeki gelişimi
ve okulların çeşitlenmesi dikkate değerdir. Arşiv belgeleri, dönemin
Batılı seyyahları ve çeşitli eserlerden derlenerek Rumların eğitim
hayatı ile birlikte okullar konu alınarak hazırlanan bu çalışmada;
okulların bulunduğu mahalleler, müfredatları, öğrenci ve öğretmen sayıları, bu okullara sağlanan maddi destekler ve Rum patrikliğinin
eğitim faaliyetlerindeki rolleri açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ANDRIA, Jacob de. Indicateur des Professions Commerciales et Industrielles de Smyrne, de l'Anatolie, 1895 Imprimerie Commerciale Timoni Smyrne. (Administration: Rue Franque Smyrne 47, Barbaresque Khan, No 47 1895. BEYRU, Rauf. “Rumlar,” Üç İzmir, 1. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1992. BILIM, Cahit Yalçın. Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi, Eskişehir: TC. Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2002. CUINET, Vital. La Turquie D’Asie Géographie Administrative Statistique Descriptive et Raisonnée de Chaque Province de L’Asie- Mineure, V. Le Vilayet de Smyrne et le Mutessariflik de Bigha. İstanbul: Les Éditions 2001. DERI, Mehmet. Azınlıklar ve Azınlık Okulları (Rum-Yahudi ve Ermeni Cemaat Okulları). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, 2009.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yakınçağ Osmanlı Tarihi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tülay Keskin

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2024
Kabul Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Keskin, T. (2024). KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma Ve Uygulama Merkezi Dergisi(56), 57-87.
AMA Keskin T. KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi. Kasım 2024;(56):57-87.
Chicago Keskin, Tülay. “KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI”. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma Ve Uygulama Merkezi Dergisi, sy. 56 (Kasım 2024): 57-87.
EndNote Keskin T (01 Kasım 2024) KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi 56 57–87.
IEEE T. Keskin, “KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI”, OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, sy. 56, ss. 57–87, Kasım 2024.
ISNAD Keskin, Tülay. “KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI”. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi 56 (Kasım 2024), 57-87.
JAMA Keskin T. KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi. 2024;:57–87.
MLA Keskin, Tülay. “KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI”. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma Ve Uygulama Merkezi Dergisi, sy. 56, 2024, ss. 57-87.
Vancouver Keskin T. KİLİSE HİMAYESİNDE EĞİTİM: OSMANLI DÖNEMİNDE İZMİR’DEKİ RUM OKULLARI. OTAM Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi. 2024(56):57-8.