BibTex RIS Cite

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ / SPESIFIC LEARNING DISORDERS

Year 2016, Volume: 38 Issue: 1 - SPECIAL ISSUE: BRAIN AWARENESS, - , 08.03.2016
https://doi.org/10.20515/otd.17402

Abstract

Özet: Özgül öğrenme güçlüğü dinleme, konuşma, basit okuma, anlama, aritmetik hesap yapma, matematiksel mantık kurma ve yazılı anlatımda bozulma ile giden bir takım basit işlevlerde bozulmayı ifade eder.Bu bozukluk zeka geriliği,duygusal durum bozukluğu, kültürel farklılık ve gerilikle ifade edilemez. Öğrenme güçlüklerinin prevelansı geçtiğimiz 20 yıl içinde bu bozukluğun tanı almasına istinaden artmıştır. Öğrenme güçlükleri duygusal, davranışsal,sosyal problemlerle, en çok da dikkat sorunları ile birliktelik gösterir.Her ne kadar nörobiyolojik varsayımlar özgül öğrenme güçlüğünü açıklamada kullanılsa da genetik faktörlerin büyük oranda etkisi olduğu kanıtlanmıştır.Çocuğun güç ve güçsüzlüklerinin erken tanınması ve müdahale edilip özel eğitime yönlendirilmesi akademik,sosyal,duygusal sorunlarda düzelmeye yol açması ve  çocuğun hayat kalitesinin artması açısından önemlidir. Bu sebeple, bu bozukluğun tanınmasında ve eğtimsel ihtiyaçların düzenlenmesindeki artan ihtiyaç, bu çocukların hayatlarında anlamlı değişiklikler yapması açısından önemlidir.

ANAHTAR KELİMELER: özgül öğrenme güçlüğü, öğrenme bozuklukları, disleksi, diskalkuli, disgrafi

 

SPESIFIC LEARNING DISORDERS

Abstract: Spesific learning disability means a disorder in one or more of the basic processes involved with listening,speaking,basic reading, comprehension, arithmetics calculating, mathematics reasining and written expression.This disability can not be attributed to mental retardation,emotional disturbance,cultural difference or disadvantage.The prevelance of learning disabilities has increased dramatically in the past 20 years due to identification of learning disorders.Learning disabilities may frequently occur with emotional,behavioral ,social problems and mostly with attention deficits.Neurobiological assumptions have been a considerable area for the learning disorders,but it is also proven that genetic factors play a significant role in these disorders.Early intervention and acknowledge of the child’s strengths and weaknesses and providing the special education has shown to improve childs life quality besides academic achievement,social and emotional problems. Therefore, there is a pressing need in addressing the disability and educational needs, in order to help make significant positive changes in childrens lives.

KEYWORDS: spesific learning disorders, learning disability, dyslexia, discalculia,disgrafia.

Year 2016, Volume: 38 Issue: 1 - SPECIAL ISSUE: BRAIN AWARENESS, - , 08.03.2016
https://doi.org/10.20515/otd.17402

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section DERLEME
Authors

Bengisu Asfuroğlu

Saniye Fidan This is me

Publication Date March 8, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 38 Issue: 1 - SPECIAL ISSUE: BRAIN AWARENESS

Cite

Vancouver Asfuroğlu B, Fidan S. ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ / SPESIFIC LEARNING DISORDERS. Osmangazi Tıp Dergisi. 2016;38(1).

Cited By





CAN INFOGRAPHICS FACILITATE THE LEARNING OF INDIVIDUALS WITH MATHEMATICAL LEARNING DIFFICULTIES?
International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE)
https://doi.org/10.5937/IJCRSEE1702119B







13299        13308       13306       13305    13307  1330126978