Abstract: The aim of this
study was to examine differences in language abilities between children who
stutter and their age and gender matched peers with typical development. In
this cross-sectional study, subjects were two groups of 25 children (N = 50)
between the ages of 3;5 and 7;11 (years; months) who do (CWS) (mean age = 6;5 )
and do not stutter (CWNS) (mean age = 6;4). We administered the Turkish version
of Test of Early Language Development (TELD-3) to evaluate receptive and
expressive language abilities of children participated in this study. The main
findings of the study were that expressive subtest and composite scores of CWS
on TELD-3-T were significantly lower than CWNS while the difference between
groups was not significant on TELD-3-T receptive subtest score. Expressive language scores and total language
scores of CWS are below their peers.
Keywords: stuttering,
receptive language, expressive language, turkish
Özet: Bu
çalışmanın amacı kekemeliği olan ve yaş ve cinsiyetleri eşleştirilmiş tipik
gelişim gösteren çocukların dil performanslarının karşılaştırılmasıdır.
Kekemeliği olan 3;5 ve 7;11 yaşları arasındaki 25 çocuğa (ort.=6;5) ve yaş ve
cinsiyetleri eşleştirilmiş tipik gelişim gösteren akranlarına (ort.=6;4) Türkçe
Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL) uygulanarak alıcı ve ifade edici dil becerileri
değerlendirilmiştir. Kekemeliği olan
çocukların TEDİL testinin ifade edici dil ve toplam dil puanı ortalamaları
tipik gelişim gösteren çocuklardan anlamlı düzeyde düşük bulunurken, alıcı dil
alt testinde iki grup arasında anlamlı düzeyde bir farklılık
bulunmamıştır. Kekemeliği olan
çocukların ifade edici dil ve toplam dil
performansları yaşıtlarının gerisindedir.
Anahtar Kelimeler: kekemelik, alıcı dil, ifade edici dil, türkçe
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 39 Sayı: 1 |