Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Uygulamalara İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 300 - 310, 30.06.2020
https://doi.org/10.26453/otjhs.590548

Abstract

Amaç: Çalışma ebelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin kanıta dayalı uygulamalar (KDU) hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı nitelikteki çalışma 2017-2018 akademik ders yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ebelik öğrencileri ile yapılmıştır. Veriler Şubat-Mart 2018 tarihleri arasında, demografik özellikleri içeren soru formu ve Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin KDHYTÖ toplam puan ortalaması 60,52±8,06, “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik İnanç ve Beklentiler” alt boyut puan ortalaması 28,30±4,31, “Kanıta Dayalı Uygulama Niyeti” alt boyut puan ortalaması 15,44±2,41, “Kanıta Dayalı Hemşirelikle İlgili Duygular” alt boyut puan ortalaması ise 16,77±2,39 olarak saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmamızda öğrencilerin kanıta dayalı uygulamalar konusunda iyi düzeyde bilgi sahibi oldukları ve bilgi düzeyinin üst sınıflarda daha iyi olduğu görülmüştür. 

References

  • 1. Ateşeyan Y. Hemşirelik öğrencilerinin kanıt temelli uygulama yetkinlikleri, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Kayseri, Türkiye. 2017.
  • 2. Akın B, Koçoğlu D. Randomize kontrollü deneyler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;4(1):73-92.
  • 3. Dhakal K. Librarians collaborating to teach evidence-based practice: exploring partnerships with professional organizations. Journal Of The Medical Library Association. 2018;106(3):311-319.
  • 4. Emir A. Total protez ile tedavi edilmiş diz artrozlu hastalarımız ve ameliyat sonrası elde edilen sonuçların kanıta dayalı uygulama kılavuzları kullanılarak değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ortopedi ve Travmatoloji Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. Hatay, Türkiye. 2009.
  • 5. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği”nin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2015;17(2-3):21-35.
  • 6. Öztürk Can H. Doğum sonrası bakım rehberlerinin kanıt temelli çalışmalarla gözden geçirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015;5(2):40-47.
  • 7. S Mariano A, Souza NM, Cavaco A, C Lopes L. Healthcare professionals’ behavior, skills, knowledge and attitudes on evidence-based health practice: a protocol of cross-sectional study. BMJ Open. 2018;8(6):1-5. doi:10.1136/Bmjopen-2017-018400
  • 8. Serçekuş P, İşbir GG. Aktif doğum yaklaşımının kanıta dayalı uygulamalar ile incelenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2012;11(1):97-102.
  • 9. Boztaş D. Yoğun bakım ünitesi hemşirelerinin enteral beslenmeyle ilgili kanıta dayalı uygulamalarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Bolu, Türkiye. 2015.
  • 10. Öztürk Çopur E, Kuru N, Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalara genel bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2015;1(2):51-55.
  • 11. Gökdemir Uzel H. İntrapartum dönemde kanıta dayalı uygulamalar: doğum yapan kadınların tercihleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Manisa, Türkiye. 2016.
  • 12. Kara M, Babadağ K. Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2003;6(3):96-104.
  • 13. Palas Karaca P, Şahin N. Kanıta dayalı bakımın geliştirilmesinde Iowa modelinin kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015;12(1):2-6.
  • 14. Küçük EÖ, Çakmak S, Kapucu S, Koç M, Kahveci R. Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;4(2):1–12.
  • 15. Er Güneri S. Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(3):482-496.
  • 16. Mecdi M, Rathhfısch G. Gebelikte oluşan rahatsızlıklarda kanıta dayalı uygulamalar. FN. Hem. Dergisi. 2013;21(2):129-138.
  • 17. Austvoll-Dahlgren A, Johansen M. A waste of time without patients: The views of patient representatives attending a workshop in evidence-based practice. Journal of Evidence‐Based Medicine. 2018;11(3):191-199.
  • 18. Keiffer RM. Engaging nursing students: ıntegrating evidence-based ınquiry, ınformatics, and clinical practice. National League for Nursing.2018;39(4):247-249. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000235
  • 19. Ruzafa-Martínez M, López-Iborra L, Madrigal-Torres M. Attitude towards evidence-based nursing questionnaire: development and psychometric testing in Spanish community nurses. Journal of Evaluation In Clinical Practice. 2011;17(4):664–670. doi:10.1111/J.1365-2753.2011.01677.X
  • 20. Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82.
  • 21. Yava A, Tosun N, Çiçek H, Yavan T. Terakye G, Hatipoğlu S. Hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanımında engeller ölçeğinin geçerlik ve güvenilirliği. Gülhane Tıp Dergisi. 2007;49(2):72-80.
  • 22. Johansson B, F Dahm M, Wadensten B. Evidence-based practice: The importance of education and leadership. Journal of Nursing Management. 2010;18:70–77.
  • 23. Boström AM, Ehrenberg A, Gustavsson P, Wallin L. Registered nurses’ application of evidence-based practice: a national survey. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2009;15(6):1159-1163. doi:10.1111/j.1365-2753.2009.01316.x.
  • 24. Aydın Y, Adıgüzel A, Altun Topal E. Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. J Hum Rhythm. 2015;1(4):168-175.
  • 25. Özdemir L, Akdemir N. Turkish nurses’ utilization of research evidence in clinical practice and influencing factors. International Nursing Review. 2009;56(3):319–325.
  • 26. Dikmen Y, Filiz NY, Tanrıkulu F, Yılmaz D, Kuzgun H. Attitudes of ıntensive care nurses towards evidence-based nursing. International Journal of Health Sciences and Research. 2018;8(1):138-143.
  • 27. Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018. doi: https://doi.org/10.31067/0.2018.91

Determination of Knowledge Levels of Midwifery Students on Evidence Based Practices

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 300 - 310, 30.06.2020
https://doi.org/10.26453/otjhs.590548

Abstract

Objective: The aim of this study was to determine the knowledge level of the students studying in midwifery department about evidence based practices (EBP).
Materials and Methods: This descriptive study was conducted with midwifery students studying at a public university in 2017-2018 academic year. Data were collected between February and March 2018 using a questionnaire containing demographic characteristics and the Attitude Towards Evidence-based Nursing Questionnaire (ATEBNQ). SPSS package program was used in the analysis of the research data.
Results: The total score average of the students ATEBNQ was 60.52 ± 8.06, boyut Evidence-Based Nursing Beliefs and Expectations ”subscale average score of 28.30 ± 4.31,“ Evidence Based Practice Intent ” The mean score of the sub-dimension was found to be 15.44 ± 2.41 and the mean score of “Emotions Related to Evidence-Based Nursing” was 16.77 ± 2.39.
Conclusion: In our study, it was seen that the students had a good level of knowledge about the evidence-based practices and the level of knowledge was better in the upper classes.

References

  • 1. Ateşeyan Y. Hemşirelik öğrencilerinin kanıt temelli uygulama yetkinlikleri, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Kayseri, Türkiye. 2017.
  • 2. Akın B, Koçoğlu D. Randomize kontrollü deneyler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;4(1):73-92.
  • 3. Dhakal K. Librarians collaborating to teach evidence-based practice: exploring partnerships with professional organizations. Journal Of The Medical Library Association. 2018;106(3):311-319.
  • 4. Emir A. Total protez ile tedavi edilmiş diz artrozlu hastalarımız ve ameliyat sonrası elde edilen sonuçların kanıta dayalı uygulama kılavuzları kullanılarak değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ortopedi ve Travmatoloji Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. Hatay, Türkiye. 2009.
  • 5. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. Kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği”nin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2015;17(2-3):21-35.
  • 6. Öztürk Can H. Doğum sonrası bakım rehberlerinin kanıt temelli çalışmalarla gözden geçirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015;5(2):40-47.
  • 7. S Mariano A, Souza NM, Cavaco A, C Lopes L. Healthcare professionals’ behavior, skills, knowledge and attitudes on evidence-based health practice: a protocol of cross-sectional study. BMJ Open. 2018;8(6):1-5. doi:10.1136/Bmjopen-2017-018400
  • 8. Serçekuş P, İşbir GG. Aktif doğum yaklaşımının kanıta dayalı uygulamalar ile incelenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2012;11(1):97-102.
  • 9. Boztaş D. Yoğun bakım ünitesi hemşirelerinin enteral beslenmeyle ilgili kanıta dayalı uygulamalarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Bolu, Türkiye. 2015.
  • 10. Öztürk Çopur E, Kuru N, Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalara genel bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2015;1(2):51-55.
  • 11. Gökdemir Uzel H. İntrapartum dönemde kanıta dayalı uygulamalar: doğum yapan kadınların tercihleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Manisa, Türkiye. 2016.
  • 12. Kara M, Babadağ K. Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2003;6(3):96-104.
  • 13. Palas Karaca P, Şahin N. Kanıta dayalı bakımın geliştirilmesinde Iowa modelinin kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015;12(1):2-6.
  • 14. Küçük EÖ, Çakmak S, Kapucu S, Koç M, Kahveci R. Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;4(2):1–12.
  • 15. Er Güneri S. Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(3):482-496.
  • 16. Mecdi M, Rathhfısch G. Gebelikte oluşan rahatsızlıklarda kanıta dayalı uygulamalar. FN. Hem. Dergisi. 2013;21(2):129-138.
  • 17. Austvoll-Dahlgren A, Johansen M. A waste of time without patients: The views of patient representatives attending a workshop in evidence-based practice. Journal of Evidence‐Based Medicine. 2018;11(3):191-199.
  • 18. Keiffer RM. Engaging nursing students: ıntegrating evidence-based ınquiry, ınformatics, and clinical practice. National League for Nursing.2018;39(4):247-249. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000235
  • 19. Ruzafa-Martínez M, López-Iborra L, Madrigal-Torres M. Attitude towards evidence-based nursing questionnaire: development and psychometric testing in Spanish community nurses. Journal of Evaluation In Clinical Practice. 2011;17(4):664–670. doi:10.1111/J.1365-2753.2011.01677.X
  • 20. Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82.
  • 21. Yava A, Tosun N, Çiçek H, Yavan T. Terakye G, Hatipoğlu S. Hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanımında engeller ölçeğinin geçerlik ve güvenilirliği. Gülhane Tıp Dergisi. 2007;49(2):72-80.
  • 22. Johansson B, F Dahm M, Wadensten B. Evidence-based practice: The importance of education and leadership. Journal of Nursing Management. 2010;18:70–77.
  • 23. Boström AM, Ehrenberg A, Gustavsson P, Wallin L. Registered nurses’ application of evidence-based practice: a national survey. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2009;15(6):1159-1163. doi:10.1111/j.1365-2753.2009.01316.x.
  • 24. Aydın Y, Adıgüzel A, Altun Topal E. Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. J Hum Rhythm. 2015;1(4):168-175.
  • 25. Özdemir L, Akdemir N. Turkish nurses’ utilization of research evidence in clinical practice and influencing factors. International Nursing Review. 2009;56(3):319–325.
  • 26. Dikmen Y, Filiz NY, Tanrıkulu F, Yılmaz D, Kuzgun H. Attitudes of ıntensive care nurses towards evidence-based nursing. International Journal of Health Sciences and Research. 2018;8(1):138-143.
  • 27. Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018. doi: https://doi.org/10.31067/0.2018.91
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research article
Authors

Mesude Uluşen This is me 0000-0003-1582-4240

Betül Uzun 0000-0001-9544-578X

Publication Date June 30, 2020
Submission Date July 11, 2019
Acceptance Date December 24, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

AMA Uluşen M, Uzun B. Ebelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Uygulamalara İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. OTJHS. June 2020;5(2):300-310. doi:10.26453/otjhs.590548

Creative Commons License

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi [Online Turkish Journal of Health Sciences (OTJHS)] is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Click here to get help about article submission processes and "Copyright Transfer Form".