Objective: Nursing students experience various emotional difficulties during their academic and clinical experiences as well as social, personal and financial problems during their university education. The purpose of this study is to examine the causes of emotional difficulties and emotional difficulties of nursing students with clinical experience in terms of various variables.
Materials and Methods: The study was conducted with descriptive features with 342 students studying in the 2nd, 3rd and 4th grades of the nursing department of a public university.
Results: It was determined that during the clinical experience, the students experienced emotional difficulties when they experienced the inadequacy based on the lack of professional nursing skills and they did not observe non-professional behaviors among professional groups. A significant difference was found between the students' physical illness, mental illness, psychological help, situations of encountering an important event in their life, and the family's approach and the total score average of the Difficulties in Emotion Regulation Scale (p<0,05).
Conclusion: It was determined that students experienced emotional difficulties and were affected by variables such as gender, physical illness, mental illness, psychological help, situations of encountering an important event in their life, and family approach.
Amaç: Hemşirelik bölümü öğrencileri üniversite eğitimleri sırasında sosyal, kişisel, maddi sorunlar yaşamakla beraber akademik ve klinik deneyimleri sırasında da çeşitli duygusal zorluklar yaşamaktadırlar. Araştırmanın amacı klinik deneyim yaşayan hemşirelik öğrencilerinin duygusal zorlanmalarının nedenleri ve duygu düzenleme güçlüklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Materyal ve Metot: Araştırma bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünün 2. 3. ve 4. sınıfında okuyan 342 öğrencisi ile tanımlayıcı tipte yürütülmüştür.
Bulgular: Klinik deneyim sırasında öğrencilerin en fazla profesyonel hemşirelik becerisi eksikliğine dayalı yetersizlik hissi yaşadıklarında ve meslek grupları arasında profesyonel olmayan davranışları gözlemlemediklerinde duygusal zorlanma yaşadıkları saptanmıştır. Öğrencilerin fiziksel hastalık, ruhsal hastalık, psikolojik yardım alma, yaşamında önemli bir olayla karşılaşma durumları ve ailenin yaklaşımı ile Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği toplam puan ortalaması arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin duygusal zorlanmalar yaşadıkları ve cinsiyet, fiziksel hastalık, ruhsal hastalık, psikolojik yardım alma, yaşamında önemli bir olayla karşılaşma durumları ve ailenin yaklaşımı gibi değişkenlerden etkilendiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2021 |
Submission Date | December 14, 2020 |
Acceptance Date | March 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |