Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Simülasyon Eğitimine İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Farkındalıkları

Year 2021, Volume: 6 Issue: 4, 583 - 590, 01.12.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.886301

Abstract

Amaç: Bu çalışmada Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin simülasyon eğitimine ilişkin bilgi düzeyleri ve farkındalıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Kesitsel tipte tasarlanan araştırma Aralık- Ocak 2019 tarihleri ​​arasında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 568 ebelik ve hemşirelik öğrencileriyle yürütülmüştür. Çalışmanın verileri tanıtıcı bilgi formu ve simülasyon eğitimine ilişkin görüş formu ile toplanmıştır. Veriler frekans dağılımı ve ki-kare testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %25,7’si klinik uygulamaya çıkmadan önce aldığı eğitim sayesinde kendisini yeterli hissettiğini, dörtte üçü (%73,6) ise klinik uygulama becerilerinin sanal ortamda senaryo/bilgisayar ve maket (simülasyon) kullanarak yapılmasını tercih ettiğini belirtmektedir. Okuduğu bölüm, sınıf, mezun olunan lise, bölümü isteyerek seçme ile klinik uygulamaya çıkmadan önce aldığı eğitim ve kendini yeterli algılama arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun mesleki eğitimlerinde simülasyon eğitimi almak istedikleri ve simülasyon eğitimine ilişkin olumlu bakış açıları olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında, öğrenci eğitiminde simülasyon eğitimi kullanımı ile öğrencilerin mezuniyet öncesi yeterlik algıları olumlu yönde etkilenebilecektir.  

Supporting Institution

Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA)

Project Number

TR 22/18/MEG2MDP/0050

Thanks

Çalışmaya katılan öğrencilerimize teşekkür ederiz.

References

  • Chitongo S, Suthers F. Use of technology in simulation training in midwifery. British Journal of Midwifery. 2019;27(2):85-89. doi:10.12968/bjom.2019.27.2.85.
  • McAllister M, Levett-Jones T, Downer T, ve ark. Snapshots of simulation: creative strategies used by Australian educators to enhance simulation learning experiences for nursing students. Nurse Education in Practice. 2013;13(6):567-572.
  • Sarı D, Erdem H. Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanımı: literatür incelemesi. Journal of Human Sciences. 2017;14(4):3690-3707. doi:10.14687/jhs.v14i4.4882.
  • World Health Organization. Simulation in nursing and midwifery education 2018. http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0011/383807/snme-report-eng.pdf?ua=1. Erişim tarihi 22 Şubat 2021.
  • Gündoğdu H, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde simülasyon. Sanal gerçeklik ve haptik sistemler. J Hum Rhythm. 2017;3(4):172-176.
  • Akalın A, Şahin S. Simülasyona dayalı hemşirelik eğitiminde kuramlar. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2019:6(1):136-143.
  • Sezer H, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon modeli. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;33(2):140-152.
  • Öztürk Dönmez R, Bayık Temel A. Klasik eğitim ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşire öğrencilerin kişisel değerlerinin karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2013;29(1):30-44.
  • Dönmez S, Karaöz Weller B. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019;10(1):42-48.
  • Akın Korhan E, Akbıyık A, Kırşan M, Namık E, Uzelli Yılmaz D, Ceylan B, Tokem Y. Senaryo-temelli simülasyon yönteminin öğrencilerin öz– etkinlik algı düzeyleri üzerindeki etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2019;4(1):13-17.
  • Li AML. Simulation-based clinical skill training to promote effective clinical learning with simulation evaluation rubrics in nursing education. International Journal of Information and Education Technology. 2016;6(3):237-242.
  • Motola I, Devine LA, Chung HS, Sullivan JE, Issenberg SB. Simulation in healthcare education: a best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach. 2013;35(10):e1511-30. doi:10.3109/0142159X.2013.818632
  • Edward MI, Chukwuka L. Simulation in nursing education: implications for nurse educators and nursing practice. African Journal of Health, Nursing and Midwifery. 2020;3(1):13-23.
  • Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, ve ark. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2012;16-23.
  • MacLean S, Geddes F, Kelly M, Della P. Video reflection in discharge communication skills training with simulated patients: a qualitative study of nursing students’ perceptions. Clin Simul Nurs. 2019;28(3):15-24.
  • Uzelli Yılmaz D, Akın Korhan E. Hemşirelik eğitiminde simülasyon yönteminin etkinliği: bir sistematik inceleme. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Dergisi. 2017;9(3):218-26. doi:10.5336/nurses.2017;54737
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Enst. Derg. 2017;(2)2:15-23.
  • Seval M, Sönmez M. Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve imaj algıları arasındaki ilişki. Sağlık Akademisi Kastamonu. 2020;5(1):19-35.
  • Taşkıran N, Kalı N, Kıvrak EN, Türkseven N, Yıldırım GÖ. Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine, rollerine ve mesleğin geleceğine ilişkin görüşleri. Hastane Öncesi Dergisi. 2020;5(1):43-56.
  • Özsaban A, Bayram A. Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2):124-145.
  • Çetinkaya Uslusoy E. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: öğrencilerin görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;9(2):13-18.
  • Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. My mentor didn't speak to me for the first four weeks: Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018; 27:929-938.
  • Schoening AM, Sittner BJ, Todd MJ. Simulated clinical experience: nursing students' perceptions and the educators' role. Nurse Educ. 2006;31(6):253-8. doi:10.1097/00006223-200611000-00008
  • McGaghie WC, Issenberg SB, Cohen ER, Barsuk JH, Wayne DB. Does simulation-based medical education with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A meta-analytic comparative review of the evidence. Acad Med. 2011;86(6):706–711.
  • Aslan H. Aktürk U. Nursing education stress levels of nursing students and the associated factors. Annals of Medical Research. 2018;25(4):660-6.
  • Dağlar G, Bilgiç D, Evcili F, Bolat Ö. The relationship between self-efficacy-sufficiency and professional motivation of the midwifery students. International Journal of Caring Sciences. 2018;11(2):1238-1246.
  • Durmaz Edeer A, Sarıkaya A. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015;12(2):121-125.
  • Han DL. Nursing students’ perception of virtual reality(vr) and needs assessment for virtual reality simulation in mental health nursing. Journal of Digital Contents Society. 2020;21(8):1481-1487.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. Mezuniyet öncesi ebelik ulusal çekirdek eğitim programı, 2016. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf. Erişim tarihi 22 Şubat 2021.
  • Lendahls L, Oscarsson MG. Midwifery students' experiences of simulation- and skills training. Nurse Education Today. 2017;50:12–16.

Faculty of Health Sciences Students' Knowledge Levels and Awareness on Simulation Education

Year 2021, Volume: 6 Issue: 4, 583 - 590, 01.12.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.886301

Abstract

Objective: In this study, it was aimed to determine the knowledge levels and awareness of the students of the Faculty of Health Sciences about simulation education.
Materials and Methods: The research, designed in a cross-sectional type, was conducted between December 2018 and January 2019 with 568 midwifery and nursing students studying at a public university. The data of the study were collected with an introductive information form and an opinion form on simulation training. The data were analyzed frequency distribution and chi-square test were used.
Results: 25.7% of students state they feel competent thanks to the training they received before going to clinical practice, while three quarters (73.6%) state they prefer clinical practice skills to be done virtually using scenarios/computers and models (simulations). Significant differences were found between the education received before starting clinical practice and self-perception in terms of the department, the class, the graduated high school, and willingly choosing the department.
Conclusion: As a result of the research, it was determined that the vast majority of students wanted to receive simulation training in their vocational training and had positive perspectives on simulation training. In light of these findings, students' perceptions of pre-graduation proficiency may be positively affected by the use of simulation training.  

Project Number

TR 22/18/MEG2MDP/0050

References

  • Chitongo S, Suthers F. Use of technology in simulation training in midwifery. British Journal of Midwifery. 2019;27(2):85-89. doi:10.12968/bjom.2019.27.2.85.
  • McAllister M, Levett-Jones T, Downer T, ve ark. Snapshots of simulation: creative strategies used by Australian educators to enhance simulation learning experiences for nursing students. Nurse Education in Practice. 2013;13(6):567-572.
  • Sarı D, Erdem H. Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanımı: literatür incelemesi. Journal of Human Sciences. 2017;14(4):3690-3707. doi:10.14687/jhs.v14i4.4882.
  • World Health Organization. Simulation in nursing and midwifery education 2018. http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0011/383807/snme-report-eng.pdf?ua=1. Erişim tarihi 22 Şubat 2021.
  • Gündoğdu H, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde simülasyon. Sanal gerçeklik ve haptik sistemler. J Hum Rhythm. 2017;3(4):172-176.
  • Akalın A, Şahin S. Simülasyona dayalı hemşirelik eğitiminde kuramlar. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2019:6(1):136-143.
  • Sezer H, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon modeli. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;33(2):140-152.
  • Öztürk Dönmez R, Bayık Temel A. Klasik eğitim ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşire öğrencilerin kişisel değerlerinin karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2013;29(1):30-44.
  • Dönmez S, Karaöz Weller B. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019;10(1):42-48.
  • Akın Korhan E, Akbıyık A, Kırşan M, Namık E, Uzelli Yılmaz D, Ceylan B, Tokem Y. Senaryo-temelli simülasyon yönteminin öğrencilerin öz– etkinlik algı düzeyleri üzerindeki etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2019;4(1):13-17.
  • Li AML. Simulation-based clinical skill training to promote effective clinical learning with simulation evaluation rubrics in nursing education. International Journal of Information and Education Technology. 2016;6(3):237-242.
  • Motola I, Devine LA, Chung HS, Sullivan JE, Issenberg SB. Simulation in healthcare education: a best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach. 2013;35(10):e1511-30. doi:10.3109/0142159X.2013.818632
  • Edward MI, Chukwuka L. Simulation in nursing education: implications for nurse educators and nursing practice. African Journal of Health, Nursing and Midwifery. 2020;3(1):13-23.
  • Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, ve ark. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2012;16-23.
  • MacLean S, Geddes F, Kelly M, Della P. Video reflection in discharge communication skills training with simulated patients: a qualitative study of nursing students’ perceptions. Clin Simul Nurs. 2019;28(3):15-24.
  • Uzelli Yılmaz D, Akın Korhan E. Hemşirelik eğitiminde simülasyon yönteminin etkinliği: bir sistematik inceleme. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Dergisi. 2017;9(3):218-26. doi:10.5336/nurses.2017;54737
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Enst. Derg. 2017;(2)2:15-23.
  • Seval M, Sönmez M. Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve imaj algıları arasındaki ilişki. Sağlık Akademisi Kastamonu. 2020;5(1):19-35.
  • Taşkıran N, Kalı N, Kıvrak EN, Türkseven N, Yıldırım GÖ. Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine, rollerine ve mesleğin geleceğine ilişkin görüşleri. Hastane Öncesi Dergisi. 2020;5(1):43-56.
  • Özsaban A, Bayram A. Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2):124-145.
  • Çetinkaya Uslusoy E. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı: öğrencilerin görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;9(2):13-18.
  • Jack K, Hamshire C, Harris WE, Langan M, Barrett N, Wibberley C. My mentor didn't speak to me for the first four weeks: Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs. 2018; 27:929-938.
  • Schoening AM, Sittner BJ, Todd MJ. Simulated clinical experience: nursing students' perceptions and the educators' role. Nurse Educ. 2006;31(6):253-8. doi:10.1097/00006223-200611000-00008
  • McGaghie WC, Issenberg SB, Cohen ER, Barsuk JH, Wayne DB. Does simulation-based medical education with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A meta-analytic comparative review of the evidence. Acad Med. 2011;86(6):706–711.
  • Aslan H. Aktürk U. Nursing education stress levels of nursing students and the associated factors. Annals of Medical Research. 2018;25(4):660-6.
  • Dağlar G, Bilgiç D, Evcili F, Bolat Ö. The relationship between self-efficacy-sufficiency and professional motivation of the midwifery students. International Journal of Caring Sciences. 2018;11(2):1238-1246.
  • Durmaz Edeer A, Sarıkaya A. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı ve simülasyon tipleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015;12(2):121-125.
  • Han DL. Nursing students’ perception of virtual reality(vr) and needs assessment for virtual reality simulation in mental health nursing. Journal of Digital Contents Society. 2020;21(8):1481-1487.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. Mezuniyet öncesi ebelik ulusal çekirdek eğitim programı, 2016. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf. Erişim tarihi 22 Şubat 2021.
  • Lendahls L, Oscarsson MG. Midwifery students' experiences of simulation- and skills training. Nurse Education Today. 2017;50:12–16.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research article
Authors

Filiz Aslantekin Özçoban 0000-0002-0402-6959

Sibel Ergün 0000-0002-0402-6959

Pelin Palas Karaca 0000-0002-9336-6209

Ayşe Karadaş 0000-0003-3955-2980

Serap Kaynak 0000-0001-9482-5254

Türkan Çalışkan 0000-0002-7808-2363

Project Number TR 22/18/MEG2MDP/0050
Publication Date December 1, 2021
Submission Date February 24, 2021
Acceptance Date September 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 4

Cite

AMA Aslantekin Özçoban F, Ergün S, Palas Karaca P, Karadaş A, Kaynak S, Çalışkan T. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Simülasyon Eğitimine İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Farkındalıkları. OTJHS. December 2021;6(4):583-590. doi:10.26453/otjhs.886301

Creative Commons License

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi [Online Turkish Journal of Health Sciences (OTJHS)] is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This is an open-access journal distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0). The use, distribution or reproduction in other forums is permitted, provided the original author(s) or licensor are credited and that the original publication in this journal is cited, in accordance with accepted academic practice. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Click here to get help about article submission processes and "Copyright Transfer Form".