Objective: The increasing population and changing demographic structure, scientific advancements, and the growing expectations and need for healthcare specialists are enhancing the importance of higher education in the nursing profession. Understanding the perspectives of service-responsible nurses on postgraduate education is crucial for improving healthcare outcomes. This study aims to determine the views of service-responsible nurses on postgraduate education.
Materials and Methods: The research was designed as a phenomenological qualitative study and was conducted with 13 service charge nurses. Data were collected through in-depth individual interviews using a semi-structured interview form and were analyzed using Colaizzi's seven-stage analysis.
Results: Four main themes with eight categories were identified as follows: (i) "necessity of postgraduate education," (ii) "effects of postgraduate education," (iii) "contributions of postgraduate education," and (iv) "barriers to continuing postgraduate education." It was found that service-responsible nurses generally consider postgraduate education necessary, believe that it enhances professionalism and specialization among nurses, increases professional respect, accelerates the integration of practice and academia, and provides quality patient care.
Conclusions: As a result, responsible nurses see not receiving support from senior management as an obstacle during their postgraduate education process. Based on these findings, it is recommended that upper management support nurses who wish to pursue postgraduate education, that responsible nurses collaborate with universities to facilitate postgraduate education and adopt encouraging policies, and that postgraduate education programs in nursing be integrated with clinical practice.
The study was approved by Hatay Mustafa Kemal University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee (Date: 11/12/2020, decision No: 10).
Amaç: Artan nüfus ve değişen demografik yapı, bilimsel gelişmeler ve sağlık uzmanlarına yönelik artan beklenti ve ihtiyaç, hemşirelik mesleğinde yükseköğretimin önemini artırmaktadır. Sorumlu hemşirelerin lisansüstü eğitime bakış açılarını anlamak, sağlık hizmeti çıktılarını iyileştirmek için çok önemlidir. Bu çalışma, sorumlu hemşirelerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Materyal ve Metot: Araştırma fenomenolojik niteliksel bir çalışma olarak tasarlanmış ve 13 servis sorumlu hemşiresi ile yürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak derinlemesine bireysel görüşmeler yoluyla toplanmış ve Colaizzi'nin yedi aşamalı analizi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Sekiz kategoriden oluşan dört ana tema aşağıdaki gibi belirlenmiştir: (i) “lisansüstü eğitimin gerekliliği”, (ii) “lisansüstü eğitimin etkileri”, (iii) “lisansüstü eğitimin katkıları” ve (iv) “lisansüstü eğitime devam etmenin önündeki engeller”. Sorumlusu hemşirelerin genel olarak lisansüstü eğitimi gerekli gördükleri, hemşireler arasında profesyonelliği ve uzmanlaşmayı geliştirdiğine, mesleki saygınlığı artırdığına, uygulama ve akademi entegrasyonunu hızlandırdığına ve kaliteli hasta bakımı sağladığına inandıkları bulunmuştur.
Sonuç: Sonuç olarak, sorumlu hemşireler lisansüstü eğitim sürecinde üst yönetimden destek alamamayı bir engel olarak görmektedir. Bu bulgulara dayanarak, üst yönetimin lisansüstü eğitim almak isteyen hemşireleri desteklemesi, sorumlu hemşirelerin lisansüstü eğitimi kolaylaştırmak için üniversitelerle iş birliği yapması ve teşvik edici politikalar benimsemesi ve hemşirelikte lisansüstü eğitim programlarının klinik uygulama ile entegre edilmesi önerilmektedir.
The study was approved by Hatay Mustafa Kemal University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee (Date: 11/12/2020, decision No: 10).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 18, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 4 |