Objective: To evaluate perceptions of distance education in nursing educators and affecting factors during COVID-19.
Methods: This descriptive cross-sectional research was conducted with 374 educators from different schools of nursing in Turkey. The data were collected using a Personal Information Form and the Perception of Distance Education Questionnaire and were analyzed by descriptive analysis, independent samples t-test and ANOVA, linear regression analysis, and thematic analysis.
Results: Four factors related to educators’ perceptions of distance education were found: a high level of satisfaction with distance education (DE), incorporating brainstorming and video-viewing techniques, and the realization that course learning outcomes could be achieved. Seven themes regarding advantages of DE emerged: provided better time management, flexibility, and ease of access, video recordings of lessons made learning easier, physical environment issues were solved, DE is a suitable method for theoretical courses, DE made assessment and evaluation easier, DE ensured the continuation of education, and DE improved the educators’ technology skills. In addition, six themes regarding disadvantages of DE emerged: inadequate technological infrastructure, DE caused health problems, deterioration of the learning and teaching process, challenges in applied education, difficulties in assessment and evaluation, and an increase in educator and student workloads.
Conclusion: To increase positive perceptions of nursing educators towards DE, active teaching techniques should be encouraged to increase satisfaction with DE. The perceptions of nursing educators should be taken into consideration to better structure the course curricula and to eliminate the distance education infrastructure deficiencies of the institutions.
Amaç: Bu çalışmada, COVID-19 sürecinde hemşirelik eğitimcilerinin uzaktan eğitim algılarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı türdeki araştırma, Türkiye'deki farklı hemşirelik okullarından 374 hemşirelik öğretim elamanı ile yapılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen Veri Toplama Formu ve Uzaktan Eğitim Algısı Anketi kullanılarak toplanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatiksel analizler, bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, lineer regresyon analizi (Stepwise) ve tematik analiz ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Eğitimcilerin uzaktan eğitimden memnun olma düzeyleri, derslerde beyin fırtınası ve video izletme tekniği kullanma durumu ve uzaktan eğitimle verilen derslerde öğrenme hedeflerine ulaşılacağını düşünme durumunun uzaktan eğitim algısı ile ilişkili dört faktör olduğu saptanmıştır. Uzaktan eğitimin avantajlarına yönelik; zaman yönetiminin daha iyi olması, esneklik ve erişim kolaylığı sağlaması, derslerin video kaydının yapılmasının öğrenmeyi kolaylaştırması, fiziksel çevre sorunlarını çözmesi, teorik dersler için uygun bir yöntem olması, ölçme ve değerlendirmeyi kolaylaştırması, eğitimin devamını sağlaması ve eğitimcilerin teknoloji becerilerini geliştirmesi olmak üzere yedi tema, uzaktan eğitimin dezavantajları ile ilgili de; yetersiz teknolojik altyapı, sağlık sorunlarına yol açması, öğrenme-öğretme sürecinin bozulması, uygulamalı eğitimlerdeki zorluklar, ölçme ve değerlendirmedeki zorluklar, eğitimci ve öğrenci iş yüklerinde artış olmak üzere altı tema belirlenmiştir.
Sonuç: Hemşirelik eğitimcilerinin uzaktan eğitime yönelik olumlu algılarını artırmak için uzaktan eğitimden memnuniyeti artıracak aktif öğretim teknikleri teşvik edilmelidir. Ders müfredatlarının daha iyi yapılandırılması ve kurumların uzaktan eğitim altyapı eksikliklerinin giderilmesi için hemşirelik eğitimcilerinin algıları dikkate alınmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2023 |
Publication Date | September 1, 2023 |
Submission Date | April 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |