Clinical Research
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Cinsel Mitlere İnanma Düzeyi ile Kadına Yönelik Namus Anlayışı Arasındaki İlişki

Year 2023, , 631 - 639, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1244315

Abstract

Amaç: Üniversite öğrencilerinin cinsel mitlere inanma düzeyi ile kadına yönelik namus anlayışı arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı desene sahip çalışma Eylül- Kasım 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Örneklemini güç analizi sonucunda çalışmaya katılmaya gönüllü ve dahil edilme kriterlerini karşılayan 361 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma verilerinin toplanmasında literatür doğrultusunda hazırlanan tanıtıcı bilgi formu, Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutum Ölçeği (KİNATÖ) ve Cinsel Mitler Ölçeği (CMÖ) kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 20.18±2.19 yıl olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %85.3’ünün kadın olup %71.5’i cinsellik ile ilgili bilgi almıştır. Ayrıca %77.8’i cinsel deneyim yaşamamış olup %55.1’i evlilik öncesi cinsel deneyimin yaşanmaması gerektiğini düşünmektedir. Öğrencilerin CMÖ puan ortalamaları 57.48±15.31; KİNATÖ 108.19±14.22'dir. Evlilik öncesi cinsel deneyim yaşanabileceğini düşünen öğrencilerin KİNATÖ toplam puanları anlamlı olarak daha yüksek (p<0.001), CMÖ toplam puanı ise anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur (p<0.001). Korelasyon analizi sonucunda CMÖ ile KİNATÖ toplam puanı arasında güçlü düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r =-0.70; p<0.001).
Sonuç: Katılımcıların kadına ilişkin namus anlayışı ve tutum açısından eşitlikçi bir yaklaşıma sahip olduğu ve erkek öğrencilerde cinsel mitlerin daha yaygın olduğu saptanmıştır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

--

Thanks

Çalışmaya değerli fikirleri ile destek olan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.

References

  • Aktaş D, Külcü Polat D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku -Tarihi Dergisi, 28(1), 1-9.
  • Aydın M. (2019). Lisans öğrencilerinin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1) 1-13.
  • Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik-Yılmaz A. (2017). Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androloji Bülteni, 19(2), 44–49.
  • Bouclaous CH, Alrazim A, Chababi J, Jamaleddine W, Nassar E, Maalouf A, ve ark. (2021). Association between sources of sexuality education, sexual beliefs and behaviours in Lebanese young adults: A university-based cross-sectional study. Sex Education, 21(1), 1–12.
  • Çağlayan MÇ, Topatan S. (2020). Erkek üniversite öğrencilerinin kadın algıları ve namusa ilişkin tutumları. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku -Tarihi Dergisi, 28(1), 77-89.
  • Demirel G, Kaya Nurdan K, Ertkin Pınar Ş, Değerli B, Gökmen E. (2019). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namusa, şiddete ve cinsiyetçiliğe yönelik tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 479-490.
  • Doğan MB, Çavuş Solmaz Y, Eycan Ö, Abdan M, Doğan, M. (2022). Üniversite öğrencilerinin cinsel mitler/cinsel saldırı mitlerine ilişkin tutumları ve görüşleri. Adli Tıp Bülteni, 27(1), 24-34.
  • Ebeoğlu M, Karacan E. (2019). Cinsellikle ilgili konularda iletişim ile evlilik öncesi cinselliğe yönelik tutum: Üniversite sınıf düzeyinin ve cinsiyetin rolü. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 1-19.
  • El-Solh CF, Mabro J. (2020). Introduction: Islam and Muslim women. In Muslim Women’s Choices. Routledge, p. 1-32.
  • Ergün G, Çakır C. (2015). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin cinsel sağlıkla ilgili bilgi, tutum ve davranış özelliklerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 99-104.
  • Evcili F, Gölbaşı Z. (2017). Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality & Culture, 21(4), 976-990.
  • Gölbaşı Z, Evcili F, Eroğlu K, Bircan H. (2016). Sexual myths scale (SMS): Development, validity and reliability in Turkey. Sexuality and Disability, 34(1), 75-87.
  • Güneri SE. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namus anlayışı tutumları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 258-266.
  • Gürsoy E, Arslan H. (2011). Üniversite öğrencilerinde kadına ilişkin “namus” anlayışı tutum ölçeği (KINATÖ) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Sağlık ve Toplum Dergisi, 21(3), 28-37.
  • Gürsoy E, Özkan HA. (2014). Türkiye'de üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin "namus" algısı. Psikiyatri Hemşireleri Derneği, 5(3), 149-159.
  • Işık R, Uğurlu NS. (2009). Namusa ve namus adına kadına uygulanan şiddete ilişkin tutumlar ölçeklerinin öğrenci örneklemiyle geliştirilmesi. Türk Psikoloji Yazıları, 12, 16-24.
  • Jagdish RK. (2022). Sexual dysfunctions and their treatment in liver diseases. World Journal of Hepatology, 14(8), 1530-1540.
  • Karabulutlu Ö, Yılmaz D. (2018). Üniversite öğrencilerinde cinsiyete göre cinsel mitler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(3), 155–164.
  • Kardam F. (2005). Türkiye’de namus cinayetlerinin dinamikleri: Eylem programı için öneriler sonuç raporu. Ankara: Koza.
  • Kızılırmak A, Çakıcı N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin evlilik öncesi cinselliğe karşı tutumları ile kadına yönelik namus anlayışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 655-671.
  • Kömürcü N, Yıldız H, Toker E, Karaman ÖE, Koyucu RG, Durmaz A ve ark. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 5, 1-22.
  • Müezzin EE, Üzül G, Yiğit C. (2023). Toplumda kadına yönelik namus algısının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 15(1), 65-78.
  • Ogur P, Utkualp N, Aydınoğlu N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsellikle ilgili inanışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25(1), 13-21.
  • Örüklü C, Dağcı DG, Çakmak S. (2021). Üniversite öğrencilerinin cinsel mitlere bakış açısı ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13, 71-87.
  • Öz HG, Yangın HB, Sözer GA. (2021). Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 400-408.
  • Özan S, Timbil S, Aras Ş, Bilgin AC, Orçın E, Şemin S. (2010). Sexual attitudes and behaviour changes and opinions of interns in İzmir, Turkey. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 15(5), 367-375.
  • Raosoft I. Sample Size Calculator by Raosoft, Inc. 2020. Erişim tarihi: 10.12.2022 http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Resmi Gazete. (2011). Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Erişim tarihi: 10.03.2023 https://www.saglik.gov.tr/TR, 10526/hemsirelik-yonetmeliginde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonetmelik.html
  • Torun F, Torun SD, Özaydın AN. (2011). Erkeklerde cinsel mitlere inanma oranları ve mitlere inanmayı etkileyen faktörler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(1), 24–31.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) 2022. Erişim tarihi: 01.01.2023, https://sozluk.gov.tr
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim tarihi: 10.01.2023 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/ Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Vural PI, Körpe G. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadınlık-erkeklik ve kadınlara ilişkin namus anlayışı. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 155-166.

The Relationship Between the Level of Belief in Sexual Myths and the Perception of Honor Towards Women in University Students

Year 2023, , 631 - 639, 15.10.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1244315

Abstract

ABSTRACT
Objective: It was conducted to examine the relationship between university students' level of belief in sexual myths and their understanding of honor towards women.
Methods: The study, which has a descriptive and correlational design, was carried out between September and November 2022. The sample consisted of 361 students who volunteered to participate in the study as a result of power analysis and met the inclusion criteria. In the collection of study data; Descriptive Information Form prepared in accordance with the literature, Attitude Scale for the Women-Related Conception of Honor (ASWRCH) and, Sexual Myths Scale (SMS) were used.
Results: The mean age of the students participating in the study was 20.18± 2.19. 85.3% of the students were women and 71.5% of them received information about sexuality. Also 77.8% of them did not have sexual experience and 55.1% of them think that premarital sexual experience should not be experienced. The students' mean SMS score was 57.48±15.31; ASWRCH was 108.19±14.22. The total ASWRCH score of the students who thought that they could have sexual experience before marriage was found to be significantly higher (p<0.001), and the total score of SMS was found to be significantly lower (p<0.001). As a result of the correlation analysis between SMS and ASWRCH total score, a strong negative significant correlation was found (r =-0.70; p<0.001).
Conclusion: It was determined that the participants had an egalitarian approach in terms of honor and attitude towards women, and sexual myths were more common in male students.

Project Number

--

References

  • Aktaş D, Külcü Polat D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile kadına ilişkin namus algıları arasındaki ilişki. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku -Tarihi Dergisi, 28(1), 1-9.
  • Aydın M. (2019). Lisans öğrencilerinin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1) 1-13.
  • Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik-Yılmaz A. (2017). Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androloji Bülteni, 19(2), 44–49.
  • Bouclaous CH, Alrazim A, Chababi J, Jamaleddine W, Nassar E, Maalouf A, ve ark. (2021). Association between sources of sexuality education, sexual beliefs and behaviours in Lebanese young adults: A university-based cross-sectional study. Sex Education, 21(1), 1–12.
  • Çağlayan MÇ, Topatan S. (2020). Erkek üniversite öğrencilerinin kadın algıları ve namusa ilişkin tutumları. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği – Hukuku -Tarihi Dergisi, 28(1), 77-89.
  • Demirel G, Kaya Nurdan K, Ertkin Pınar Ş, Değerli B, Gökmen E. (2019). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namusa, şiddete ve cinsiyetçiliğe yönelik tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(3), 479-490.
  • Doğan MB, Çavuş Solmaz Y, Eycan Ö, Abdan M, Doğan, M. (2022). Üniversite öğrencilerinin cinsel mitler/cinsel saldırı mitlerine ilişkin tutumları ve görüşleri. Adli Tıp Bülteni, 27(1), 24-34.
  • Ebeoğlu M, Karacan E. (2019). Cinsellikle ilgili konularda iletişim ile evlilik öncesi cinselliğe yönelik tutum: Üniversite sınıf düzeyinin ve cinsiyetin rolü. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 1-19.
  • El-Solh CF, Mabro J. (2020). Introduction: Islam and Muslim women. In Muslim Women’s Choices. Routledge, p. 1-32.
  • Ergün G, Çakır C. (2015). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin cinsel sağlıkla ilgili bilgi, tutum ve davranış özelliklerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 99-104.
  • Evcili F, Gölbaşı Z. (2017). Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality & Culture, 21(4), 976-990.
  • Gölbaşı Z, Evcili F, Eroğlu K, Bircan H. (2016). Sexual myths scale (SMS): Development, validity and reliability in Turkey. Sexuality and Disability, 34(1), 75-87.
  • Güneri SE. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namus anlayışı tutumları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 258-266.
  • Gürsoy E, Arslan H. (2011). Üniversite öğrencilerinde kadına ilişkin “namus” anlayışı tutum ölçeği (KINATÖ) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Sağlık ve Toplum Dergisi, 21(3), 28-37.
  • Gürsoy E, Özkan HA. (2014). Türkiye'de üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin "namus" algısı. Psikiyatri Hemşireleri Derneği, 5(3), 149-159.
  • Işık R, Uğurlu NS. (2009). Namusa ve namus adına kadına uygulanan şiddete ilişkin tutumlar ölçeklerinin öğrenci örneklemiyle geliştirilmesi. Türk Psikoloji Yazıları, 12, 16-24.
  • Jagdish RK. (2022). Sexual dysfunctions and their treatment in liver diseases. World Journal of Hepatology, 14(8), 1530-1540.
  • Karabulutlu Ö, Yılmaz D. (2018). Üniversite öğrencilerinde cinsiyete göre cinsel mitler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(3), 155–164.
  • Kardam F. (2005). Türkiye’de namus cinayetlerinin dinamikleri: Eylem programı için öneriler sonuç raporu. Ankara: Koza.
  • Kızılırmak A, Çakıcı N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin evlilik öncesi cinselliğe karşı tutumları ile kadına yönelik namus anlayışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 655-671.
  • Kömürcü N, Yıldız H, Toker E, Karaman ÖE, Koyucu RG, Durmaz A ve ark. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 5, 1-22.
  • Müezzin EE, Üzül G, Yiğit C. (2023). Toplumda kadına yönelik namus algısının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 15(1), 65-78.
  • Ogur P, Utkualp N, Aydınoğlu N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsellikle ilgili inanışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25(1), 13-21.
  • Örüklü C, Dağcı DG, Çakmak S. (2021). Üniversite öğrencilerinin cinsel mitlere bakış açısı ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13, 71-87.
  • Öz HG, Yangın HB, Sözer GA. (2021). Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 400-408.
  • Özan S, Timbil S, Aras Ş, Bilgin AC, Orçın E, Şemin S. (2010). Sexual attitudes and behaviour changes and opinions of interns in İzmir, Turkey. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 15(5), 367-375.
  • Raosoft I. Sample Size Calculator by Raosoft, Inc. 2020. Erişim tarihi: 10.12.2022 http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Resmi Gazete. (2011). Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Erişim tarihi: 10.03.2023 https://www.saglik.gov.tr/TR, 10526/hemsirelik-yonetmeliginde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonetmelik.html
  • Torun F, Torun SD, Özaydın AN. (2011). Erkeklerde cinsel mitlere inanma oranları ve mitlere inanmayı etkileyen faktörler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(1), 24–31.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) 2022. Erişim tarihi: 01.01.2023, https://sozluk.gov.tr
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim tarihi: 10.01.2023 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/ Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Vural PI, Körpe G. (2018). Üniversite öğrencilerinin kadınlık-erkeklik ve kadınlara ilişkin namus anlayışı. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 155-166.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma
Authors

Rukiye Duman 0000-0002-7007-7922

Hüsniye Dinç Kaya 0000-0002-8461-643X

Sevil Günaydın 0000-0003-2539-8783

Project Number --
Early Pub Date October 15, 2023
Publication Date October 15, 2023
Submission Date January 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Duman, R., Dinç Kaya, H., & Günaydın, S. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Cinsel Mitlere İnanma Düzeyi ile Kadına Yönelik Namus Anlayışı Arasındaki İlişki. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(3), 631-639. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1244315