Objective: This study was conducted to determine the health anxiety levels and health promoting and protective behaviors of the students taking the Internal Medicine Nursing course before and after the course.
Methods: The sample of the study, which was designed as a single-group pre-test-post-test quasi-experimental type, consisted of 75 nursing students enrolled in the Internal Medicine Nursing course between September and December 2022. In the study, data were collected using the student introduction form, the Health Anxiety Scale-Short Form (HAS), and the Health Promoting and Protective Behaviors Scale (HPPBS). In evaluating the data, t-test and One Way ANOVA were used to compare the differences between groups, and Bonferroni Post Hoc t test was used to determine the significance of the difference. Pearson correlation test was used to determine the relationship between the scores obtained from the two scales.
Results: The total mean score of the students' HAS was 19.53±7.14 before the Internal Medicine Nursing course and 22.81±7.54 after the course, and the difference between scores was statistically significant (p˂0.05). The students' mean SDSS total score before the Internal Medicine Nursing course was 81.16±9.29, and 80.76±8.74 after the course, and the difference between scores was not statistically significant (p>0.05). After the Internal Medicine Nursing course, it was determined that there was a negative and weakly significant relationship between the mean scores of the HAS sub-dimension 'negative consequences of the disease' and the 'physical' and 'psychosocial' sub-dimensions of HPPBS (p<0.05).
Conclusion: It was determined that nursing students' health anxietyincreased after the Internal Medicine Nursing course, and the level of health promoting and protective behavior did not differ before and after the course. In addition, after the Internal Medicine Nursing course, as students' physical and psychosocial health promotion behaviors increased, their negative perceptions towards the disease decreased.
Amaç: Bu çalışma İç Hastalıkları Hemşireliği dersi alan öğrencilerin ders öncesi ve ders sonrası sağlık anksiyete düzeyleri ile sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tek gruplu ön test-son test yarı deneysel tipte tasarlanan çalışmanın örneklemini Eylül–Aralık 2022 tarihleri arasında İç Hastalıkları Hemşireliği dersine kayıtlı olan 75 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veriler öğrenci tanıtım formu, Sağlık Anksiyetesi Ölçeği-Kısa Form (SAÖ) ile Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği (SGKDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde gruplar arasındaki farkları karşılaştırmak için t-testi ve One Way ANOVA, farkın anlamlılığını belirlemek için Bonferroni Post Hoc t testi kullanılmıştır. İki ölçekten elde edilen puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin SAÖ toplam puan ortalamalarının İç Hastalıkları Hemşireliği dersi öncesi 19.53±7.14, ders sonrası 22.81±7.54 olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p˂0.05). Öğrencilerin İç Hastalıkları Hemşireliği dersi öncesi SGKDÖ toplam puan ortalamalarının 81.16±9.29, ders sonrası ise 80.76±8.74 olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Öğrencilerin İç Hastalıkları Hemşireliği dersi sonrası SAÖ alt boyutu olan hastalığın olumsuz sonuçları puan ortalaması ile SGKDÖ alt boyutları olan fiziksel ve psikososyal puan ortalamaları arasında negatif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sağlık anksiyete düzeyinin İç Hastalıkları Hemşireliği dersi sonrasında artış gösterdiği, sağlığı geliştirici ve koruyucu davranış düzeyinin ise ders öncesi ve sonrası farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca İç Hastalıkları Hemşireliği dersi sonrası öğrencilerin fiziksel ve psikososyal yönden sağlığı geliştirme davranışları arttıkça hastalığın olumsuz sonuçlarına yönelik sağlık anksiyeteleri azalmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | November 12, 2024 |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | March 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |