Amaç: Bu çalışmada çevrimiçi eğitimden yüz yüze eğitime geçiş yapan hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusu, belirsizliğe tahammülsüzlük ve koronavirüs kaygısının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı kesitsel bir çalışmadır. Bu çalışmada, kişisel bilgi formu, COVID-19 korkusu ölçeği, belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği, koronavirüs kaygı ölçeği kullanıldı. Bu araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim yılında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde yapıldı. Araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 788 öğrenci ile çalışmamız tamamlandı. Çalışmamızdan elde edilen veriler SPSS 25.00 paket programı ile değerlendirildi. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.38±1.75 idi. Öğrencilerin %32.6’sı birinci sınıf, %79.4’ü kadındı. Öğrencilerin COVID-19 korkusu ölçek puan ortalaması 17.44±5.94, belirsizliğe tahammülsüzlük ölçek puan ortalaması 38.78±8.50 koronavirüs kaygısı puan ortalamasu 1.63±3.46 idi. Öğrencilerin bazı demografik verileri ile ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak farklılık olduğu saptandı (p<0.05). Yapılan korelasyon analizinde COVID-19 korku, belirsizliğe tahammülsüzlük ve koronavirüs kaygıları arasında pozitif yönde ilişki olduğu belirlendi (p<0.05)
Sonuç: Bu araştırmanın sonuçları, pandemi sırasında orta düzeyde bir COVID-19 korkusu ve yüksek düzeyde belirsizliğe tahammülsüzlük olduğunu göstermektedir.
Objective: This study aimed to determine the fear of COVID-19, intolerance of uncertainty and coronavirus anxiety in nursing students who switched from online education to face-to-face education.
Methods: It is a descriptive cross-sectional study. Demographic information form, fear of COVID-19 scale, intolerance of uncertainty scale, coronavirus anxiety scale were used. This research was carried out an university at the Faculty of Health Science Nursing Department and Health School Nursing Department in the 2021-2022 academic year. Our study was completed with a total of 788 students who agreed to participate in the study. The data obtained from our study were evaluated with the SPSS 25.00 package program. The significance level was accepted as p<0.05.
Results: The average age of the students was 20.38±1.75. 32.6% of the students were in the first grade, and 79.4% were female. The mean score of the students' fear of COVID-19 scale was 17.44±5.94, the mean score of intolerance to uncertainty scale was 38.78±8.50, the mean score of coronavirus anxiety was 1.63±3.46. There was a statistically significant difference between some demographic data of the students and the scale score averages (p<0.05). The conducted correlation analysis revealed a positive relationship between COVID-19 fear, intolerance of uncertainty, and coronavirus anxieties (p<0.05).
Conclusions: Results of this research show a moderate fear of COVID-19 and a high level of intolerance of uncertainty during the pandemic.
Thanks to our nursing students who contributed to the determination of this situation that needs to be managed during an epidemic period.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | October 31, 2023 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | April 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |