Amaç: Bu araştırmanın amacı, pediatri dersi alan hemşirelik öğrencileri ile pediatri kliniğinde, öğrencilerin bakım verdikleri çocukların hastalığı ve yaşını dikkate alarak, öğrencilerin terapötik öykü geliştirmesini sağlamaktır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden, anlatı yaklaşımı kullanılmıştır ve terapötik öyküler geliştirilmiştir. Araştırma araştırmaya katılmayı kabul eden 2018-2019 öğretim yılı 58 pediatri hemşireliği dersi alan hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Hikayelerin analizi, iki uzman tarafından tematik analiz, içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Öykülere ait tema ve alt boyutlar oluşturulmuştur. Araştırmanın etik kurul izni alınmıştır.
Bulgular: Araştırma veri analizinde tema ve temalara ait alt boyutlar oluşmuştur. Temalar 7 başlık altında toplanabilir: A) Öyküye Başlama, B) Karakter Çeşitlemesi, C) Öykü Mekanları, D) Hastalıklar, E) Hastalığa Ait Belirtiler, F) Hastalığın Tedavisi, G) Öyküde İşlenen Duygular. Terapötik öykülerin çocuğun hastalığı ile uyumlu olma oranı % 48.2, yaşı ile uyumlu olma oranı % 78.3 ve hemşirelik bakımı içerme oranı % 18.9 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Pediatri hemşireliği alanında özgün 58 terapötik öykü oluşmuştur. Hemşirelik öğrencilerinin oluşturduğu bu öyküler; hastalık, belirtiler, bakım ve tedavi içermesi yönüyle alana yeni katkı sunmaktadır. Bu alanda çalışmaların artırılması önerilmektedir.
Objective: The aim of this research is to enable nursing students taking pediatrics courses and students to develop therapeutic stories in the pediatric clinic, taking into account the disease and age of the children they care for.
Methods: In the research, one of the qualitative research techniques, the narrative approach was used and therapeutic stories were developed. The research was conducted with 58 nursing students who took a course in pediatric nursing in the 2018-2019 academic year, who agreed to participate in the research. The analysis of the stories was evaluated by two experts with thematic analysis and content analysis. Themes and sub-dimensions of the stories were created. Ethics committee approval was obtained for the study.
Results: In the research data analysis, themes and sub-dimensions of the themes were formed. Themes can be grouped under 7 headings: A) Beginning of the Story, B) Character Variation, C) Story Locations, D) Diseases, E) Symptoms of the Disease, F) Treatment of the Disease, G) Emotions Processed in the Story. The rate of therapeutic histories being compatible with the child's disease was 48.2%, the rate of being compatible with age was 78.3%, and the rate of including nursing care was 18.9%.
Conclusion: There were 58 unique therapeutic stories in the field of pediatric nursing. These stories created by nursing students; It offers a new contribution to the field in terms of disease, symptoms, care and treatment. It is recommended to increase studies in this area.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Publication Date | September 11, 2022 |
Submission Date | June 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |