Amaç: Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin COVID-19 pandemi sürecindeki uzaktan eğitime yönelik görüş ve önerilerini belirlenmektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini ülkemizin devlet üniversitelerinin hemşirelik ve ebelik bölümlerinde eğitim gören 1476 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri Ağustos-Aralık 2020 tarihlerinde, Google Formlar üzerinden online olarak toplanmıştır. Araştırmanın verileri, literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen öğrencilerin pandemik süreçteki uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerini içeren bir anket formu ile toplanmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 21 paket programı ile yapılmıştır. Etik Kurul’dan ve Sağlık Bakanlığı'ndan onay alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %54.2’sinin uzaktan eğitimde uygulanan ders anlatım yöntemlerinden canlı ders anlatımlarını daha yararlı bulduğu belirtilmiştir. Katılımcıların %68.7’sinin uzaktan eğitim derslerinin tamamını izleyemedikleri, izleyememe nedenleri; %41.2’sinin ev ortamında derse konsantre olamaması, %31’inin derslere verdikleri önemin azalması, %27’sinin başka sorumluluklarının olduğu ifade edilmiştir. Bu süreçte katılımcıların %84’ünün en az bir defa teknik sorun yaşadığı, yaşanan teknik problemler; görüntü donması (%60.9), ses gelmemesi (%59.9) ve internet bağlantısının kopması (%55.3) olarak belirtilmektedir. Öğrencilerin %23.4’ünün üniversitenin sağladığı uzaktan eğitim hizmetinden memnunken, %32.7’si kararsız olduğunu ifade etmiştir.
Sonuç: Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uzaktan eğitimde derslere etkin katılım sağlayamadığı ve birçok teknik problemlerle karşılaştığı görülmektedir. Öğrencilerin uzaktan eğitimden daha iyi fayda sağlayabilmeleri için alt yapı değişikliklerinin ve gerekli teknolojik desteğin sağlanması gerektiği düşünülmektedir.
Objective: To determine the views and suggestions of nursing and midwifery students for distance education in the COVID-19 pandemic process.
Methods: The sample of this descriptive study was composed of 1476 students studying at the nursing and midwifery departments of our country’s state universities. The research data were collected online via Google Forms between August-December 2020. The data of the study were collected with a questionnaire form developed by the researchers in line with the literature, which includes the views of students about distance education in the pandemic process. The statistical analyses were conducted with the SPSS 21 package program. Approval was obtained from Etics Committee and Ministry of Health.
Results: It was stated that 54.2% of the students participating in the study found live lectures more useful than the lecture methods used in distance education. 68.7% of the students in the study could not watch all of the distance education lessons, when looking at the reasons for not being able to watch, it is seen that 41.2% of them could not concentrate on the lesson in the home environment, 31% of them decreased the importance they give to the lessons, and 27% of them could not watch because they have other responsibilities. In this process, 84% of the participants experienced technical problems at least once, technical problems; image freezing (60.9%), no sound (59.9%) and internet connection lost (55.3%). While 23.4% of the students were satisfied with the distance education service provided by the university, 32.7% of them were undecided.
Conclusion: Nursing and midwifery students can’t actively participate in distance education lessons and encounter many technical problems. It is thought that infrastructure changes and necessary technological support should be provided in order for students to benefit better from distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 8, 2021 |
Submission Date | January 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |