Objective: This study was conducted for the purpose of examining the perceptions and attitudes of nursing students regarding their image of their own profession.
Methods: This descriptive study was carried out between 17-28 February 2020 with students from the Department of Nursing. A sampling method was not used in the study and 128 out of 137 students agreed to participate in the study. The rate of participation in the study was 93.5%. The data were collected using an introductory information form, the Scale for the Image of the Nursing Profession, and the Attitude Scale for the Nursing Profession. Descriptive statistics, t test, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and Pearson’s correlation test were used to analyze the data.
Results: It was found that the students’ Attitude Scale for Nursing the Profession mean score was 137.11±32.89 and their Scale for the Image of the Nursing Profession mean score was 140.30±10.35. Image-related perceptions were determined to be moderate in 57.0% and good in 43.3% of the students. It was found that there was a statistically significant correlation between scores in the attitudes towards nursing profession characteristics sub-dimension and professional qualities, gender, and education scores; between scores in the attitudes towards choosing the nursing profession sub-dimension and working conditions, gender, and education scores; and between scores in the attitudes towards the general condition of the profession sub-dimension and education image scores (p<0.05).
Conclusion: The study determined that the nursing students had moderate, positive levels of perceptions and attitudes regarding their image of the profession
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin kendi mesleklerine yönelik imajlarına ilişkin algılarını ve tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, 17-28 Şubat 2020 tarihleri arasında Hemşirelik Bölümü öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmada örnekleme yöntemine gidilmemiş olup 137 öğrenciden 128’i çalışmaya katılmayı kabul etmiştir. Araştırmaya katılma oranı %93.5’tir. Veriler öğrencileri tanıtıcı bilgi formu, Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik yöntemleri, independent samples t testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis varyans analizi ve pearson korelasyon kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Ölçeği puan ortalaması 137.11±32.89 ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 140.30±10.35 bulunmuş; %57.0’ının imajına yönelik algılarının orta ve %43.3’ünün iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin hemşirelik mesleğinin özellikleri tutumu alt boyutu ile mesleki nitelikler, cinsiyet, eğitim; hemşirelik mesleğini tercih etme durumu alt boyutu ile çalışma koşulları, cinsiyet, eğitim; mesleğin genel durumuna ilişkin tutumu alt boyutu ile eğitim imaj puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin mesleğin imajına yönelik algılarının ve tutumlarının orta düzeyde olumlu olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | April 6, 2022 |
Publication Date | April 6, 2022 |
Submission Date | January 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |