This study was carried out to examine the postgraduate theses about simulation in the field of fundamentals of nursing in Turkey. In the population of the systematic analysis/review study, researchers in the field of nursing in the database "National Thesis Center of the Council of Higher Education" between August-September 2021 using the keywords "simulation", "simulator", "standard patient", "standardized patient", "simulated patient" and "scenario". As a result of the search made by using keywords, 49 registered theses were reached and 18 postgraduate theses meeting the research criteria were included in extent of the investigation. As a result of the investigation, it was determined that the first postgraduate thesis study on simulation in the field of fundamentals of nursing was made in 2014 and it has continued to increase over the years. It was found that more than half of the theses (n:11) were doctoral theses, the majority of them were made in experimental design (n:14), the sample group of almost all the theses was nursing students (n:16), and half of the theses (n:9) investigated the effect of simulation on psychomotor learning. Although the use of simulation in the field of fundamentals of nursing in our country continues to increase, it is still not at the desired level. It is considered that simulation application should be studied not only with students but also with nurses, and simulation should be included in orientation trainings, especially with nurses who are new to the profession.
Bu çalışma, Türkiye’de Hemşirelik Esasları alanında simülasyon ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Ağustos-Eylül 2021 tarihlerinde “simülasyon”, “simülatör”, “standart hasta”, “standardize hasta”, “simüle hasta” ve “senaryo” anahtar sözcükleri kullanılarak “Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi” veri tabanında yıl sınırlaması olmaksızın hemşirelik alanında yapılan çalışmalar oluşturmuştur. Anahtar sözcükler kullanılarak, yapılan tarama sonucunda 49 kayıtlı teze ulaşılmış bu tezlerden araştırma kriterlerini karşılayan 18 lisansüstü tez inceleme kapsamına alınmıştır. İnceleme sonucunda Hemşirelik Esasları alanında simülasyon ile ilgili ilk lisansüstü tez çalışmasının 2014 yılında yapıldığı ve yıllar içinde artarak devam ettiği görülmektedir. Tezlerin yarısından fazlasının (n:11) doktora tezi olduğu, büyük çoğunluğunun deneysel tasarımda yapıldığı (n:14), tezlerin neredeyse tamamının örneklem grubunu hemşirelik öğrencilerinin (n:16) oluşturduğu ve tezlerin yarısının (n:9) simülasyonun psikomotor öğrenme alanına etkisini incelediği belirlenmiştir. Simülasyonun ülkemizde Hemşirelik Esasları alanında kullanımı artarak devam etmekle birlikte, hala istendik düzeyde değildir. Ayrıca simülasyon uygulamasının sadece öğrenciler ile değil hemşireler ile de çalışılması gerektiği özellikle de mesleğe yeni başlayan hemşireler ile oryantasyon eğitimlerinde simülasyona yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2022 |
Publication Date | December 5, 2022 |
Submission Date | November 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |