Objective: In this study was aimed to reveal the relationship and interaction levels of perceived stress, coping with stress and compassion fatigue in nursing students.
Methods: 206 nursing students were included in the sample in this descriptive and relationship-seeking study. The data were collected with the "Personal Information Form", "Compassion Fatigue-Short Scale", "The Scale for Coping with Stress" and the "Perceived Stress Scale" prepared online. In the analysis of the data, the Spearman Correlation test and structural equality modeling were applied as well as descriptive statistics (frequency, percentage, mean, and standard deviation).
Results: 88.3% of the participants were female and the mean age was 22.14±5.69 years. Compassion fatigue was found to be negatively correlated with coping with stress and positively correlated with perceived stress. The established structural equation model is supported by the data. Nursing students' compassion fatigue levels are affected by perceived stress and coping with stress (p<0.05). In addition, in the established modeling, coping with stress does not have a mediating effect between compassion fatigue and perceived stress (p>0.05).
Conclusion: As a result, in line with these findings, it is recommended to conduct research on students' compassion fatigue levels and the variables that have a mediating effect. In addition, it is thought that providing trainings to increase the skills of coping with stress will have positive effects on both stress and compassion fatigue levels.
Amaç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinde algılanan stres, stresle başetme ve merhamet yorgunluğunun ilişki ve etkileşim düzeylerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki araştırmaya 206 hemşirelik öğrencisi örnekleme dahil edilmiştir. Veriler online olarak hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, “Merhamet Yorgunluğu-Kısa Ölçek”, “Stresle Başa Çıkma Ölçeği” ve “Algılanan Stres Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yanı sıra Spearman Korelasyon testi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %88.3’ü kadın ve yaş ortalaması 22.14±5.69 yıldır. Merhamet yorgunluğunun stresle başa çıkma ile negatif yönde, algılanan stresle pozitif yönde ilişkisi olduğu saptanmıştır. Kurulan yapısal eşitlik modeli veriler tarafından desteklenmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin merhamet yorgunluk düzeyleri algılanan stres ve stresle başetme düzeylerinden etkilenmektedir (p<0.05). Ayrıca kurulan modellemede stresle başetme, merhamet yorgunluğu ile algılanan stres arasında aracı etkiye sahip değildir (p>0.05).
Sonuç: Sonuç olarak, bu bulgular doğrultusunda öğrencilerin merhamet yorgunluğu düzeyleri ve aracı etkiye sahip değişkenler üzerine araştırmaların yapılması önerilmektedir. Ayrıca stresle başetme becerilerinin artırılmasına yönelik eğitimlerin verilmesi hem stres hem de merhamet yorgunluk düzeyine olumlu etkilerinin olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2023 |
Publication Date | September 1, 2023 |
Submission Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |