Objective: The aim of this study was to determine the change in the thoughts and feelings after the orientation education of nurses who started work during the COVID-19 pandemic.
Methods: This research was designed as a semi-experimental study with a single group applied with pre-test and post-test. The study was conducted with 358 nurses. The data were collected using the “Nurse Info Form”, “Pre-Orientation Evaluation Form” and “Post-Orientation Evaluation Form”. Approval for the study was granted by the Clinical Research Ethics Committee and permission was also received from the institution where the study was conducted. Data obtained in the study were analyzed statistically using Number Cruncher Statistical System Statistical Software (Utah, USA).
Results: In the examination of the positive feelings, there was seen to be a statistically significant increase after the orientation education compared to before concerning feeling self-motivated, satisfied, and safe. In the examination of the negative feelings, there was seen to be a statistically significant decrease after the orientation education compared to before concerning feeling anxious.
Conclusions: The planning and application of orientation education taking the thoughts and feelings of nurses into account will facilitate adaptation to work.
NO
NO
We are grateful for the contributions from all the participants and the trainers of the orientation program.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisi sürecinde işe başlayan hemşirelerin oryantasyon eğitimi sonrasındaki duygu ve düşüncelerindeki değişimi belirlemektir.
Yöntem: Bu çalışma, ön test ve son test tek gruplu yarı deneysel bir çalışma olarak tasarlandı. Çalışma 358 hemşire ile gerçekleştirildi. Veriler, “Hemşire Bilgi Formu”, “Oryantasyon Öncesi Değerlendirme Formu” ve “Oryantasyon Sonrası Değerlendirme Formu” kullanılarak elde edildi. Çalışma için Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan onay ve çalışmanın yapıldığı kurumdan da izin alındı. İstatistiksel analizler için Number Cruncher Statistical System Statistical Software (Utah, USA) programı kullanıldı.
Bulgular: Olumlu duygular incelendiğinde, oryantasyon eğitimi öncesine göre eğitim sonrasında teşvik edilmiş, memnun, güvenli hissetme duygularında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğu görülmüştür. Olumsuz duygular incelendiğinde, oryantasyon eğitimi sonrasında kaygılı hissetme açısından eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı bir azalma olduğu görülmüştür.
Sonuç: Oryantasyon eğitimlerinin hemşirelerin duygu ve düşünceleri dikkate alınarak planlanması ve uygulanması işe uyumu kolaylaştıracaktır.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, hemşire, oryantasyon eğitimi, düşünce, duygu
NO
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Project Number | NO |
Early Pub Date | October 31, 2023 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | January 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |