Objective: Impaired teamwork between healthcare professionals in the surgical patient care is considered to be one of the major causes of medical errors in perioperative process. However, scientific data on the relationship between teamwork aptitude and ability to avoid medical error in surgical patient care is limited. The aim of this study was to examine the relationship between student nurses' teamwork aptitude and their ability to avoid medical errors in the care of surgical patients.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 492 nursing students. They were surveyed using the teamwork aptitude scale and a researcher-designed instrument to assess avoidance of medical errors in surgical care. Correlation analysis was used to assess the relationship between teamwork aptitude and medical error prevention. To identify significant predictors associated with medical error avoidance, multiple linear regression analysis was used.
Results: There was a significant relationship between teamwork aptitude and avoidance of medical errors (r=0.332, p<0.001). Teamwork aptitude (β=0.309, p<0.001), gender (β=0.091, p=0.030) and reason for choosing nursing (β=0.142, p=0.001) were found to significantly predict the level of avoidance of medical errors in surgical patient care.
Conclusions: The development of teamwork skills in nursing students as part of the educational process can contribute to a reduction in medical errors in perioperative process and thus an increase in the quality of surgical patient care.
Amaç: Cerrahi hasta bakımında sağlık profesyonellerinin ekip çalışmasında yaşanan aksaklıklar, ameliyat sürecindeki tıbbi hataların önemli nedenlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Bununla birlikte ekip çalışmasına yatkınlık ile tıbbi hatalardan sakınabilme durumu arasındaki ilişkiye dair bilimsel veriler sınırlı düzeydedir. Bu çalışmanın amacı, öğrenci hemşirelerin cerrahi hastaların bakımında ekip çalışmasına yatkınlıkları ile tıbbi hatalardan sakınabilme durumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Kesitsel nitelikteki bu çalışma 492 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak ekip çalışmasına yatkınlık ölçeği ve cerrahi bakımda tıbbi hatalardan sakınabilme durumunu değerlendirmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen veri formu kullanıldı. Ekip çalışmasına yatkınlık ile tıbbi hatalardan sakınabilme arasındaki ilişki korelasyon analizi ile değerlendirildi. Tıbbi hatalardan kaçınmayla ilişkili anlamlı yordayıcıları belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Ekip çalışmasına yatkınlık ile tıbbi hatalardan sakınabilme durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu görüldü (r=0.332, p<0.001). Ekip çalışmasına yatkınlık (β=0.309, p<0.001), cinsiyet (β=0.091, p=0.030) ve hemşirelik mesleğini seçme nedeni (β=0.142, p=0.001) cerrahi hasta bakımında tıbbi hatalardan sakınabilme durumunu anlamlı düzeyde yordayan değişkenler olarak saptandı.
Sonuç: Eğitim sürecinin bir parçası olarak hemşirelik öğrencilerinin ekip çalışması becerilerinin geliştirilmesi, ameliyat sürecinde tıbbi hataların azalmasına dolayısıyla da cerrahi hasta bakımının kalitesinde artışa katkı sağlayabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Surgical Diseases Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |