Objective: This study was done to find out how first-year nursing students' professional personality types related to why they chose to become nurses.
Methods: First-year nursing department students at a state university participated in the descriptive and relationship-seeking study (n=161). The Nursing Career Selection Scale, Professional Personality Types Inventory, and Personal Information Form were used to gather data.
Results: As a result of the study, the mean professional personality type scores of the students were as follows: social: 37.33±6.48; investigator: 34.11±7.03; traditional: 30.93±8.51; artist: 30.15±9.12; entrepreneur: 21.55±9.88; realistic: 19.86±11.01. It was found that the mean total score on the career choice scale for the students was 111.60±20.61; the subscales for occupational suitability and vital reasons had scores of 71.52±16.69 and 40.08±9.09, respectively. There was also a significant difference observed between the following factors: gender, family income, selecting nursing voluntarily and enjoying the profession, personality type, the longest place of residence, choosing nursing voluntarily and enjoying the profession, and career choice. Furthermore, a noteworthy correlation was discovered between the career choice scale and the sub-dimensions of the professional personality inventory related to sociable, investigative, and traditional personality types.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that the students received the highest score from the social personality type and chose nursing because it suited them the most. In addition to personality types, the place of residence, willingness to choose the profession, and liking the profession were also found to be effective among the reasons why students chose the profession.
Amaç: Çalışma, hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri ve mesleği seçme nedenleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile gerçekleştirildi.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı nitelikteki araştırma, bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören birinci sınıf hemşirelik öğrencileri ile gerçekleştirildi (n=161). Veriler Kişisel Bilgi Formu, Mesleki Kişilik Tipleri Envanteri ve Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği kullanılarak toplandı.
Bulgular: Çalışmanın sonucunda öğrencilerin mesleki kişilik tipi puan ortalamaları; sosyal kişilik tipi 37.33±6.48; araştırıcı kişilik tipi 34.11±7.03; geleneksel kişilik tipi 30.93±8.51; sanatçı kişilik tipi 30.15±9.12 girişimci kişilik tipi 21.55±9.88 ve gerçekçi kişilik tipi 19.86±11.01 olarak belirlendi. Öğrencilerin meslek seçimi ölçeği toplam puan ortalamasının 111.60±20.61; mesleki uygunluk alt boyut puan ortalamasının 71.52±16.69 ve yaşamsal nedenler alt boyut puan ortalamasının 40.08±9.09 olduğu saptandı. Cinsiyet, aile geliri, hemşireliği isteyerek seçme ve mesleği sevme durumu ile kişilik tipi arasında anlamlı farklılık olduğu bulundu. En uzun yaşanılan yer, hemşireliği isteyerek seçme ve mesleği sevme durumu ile meslek seçimi arasında da anlamlı farklılık bulundu. Ayrıca mesleki kişilik envanterinin sosyal, araştırmacı ve geleneksel kişilik tipi alt boyutu ile meslek seçimi ölçeği arasında anlamlı ilişki bulundu.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda öğrencilerin en yüksek puanı sosyal kişilik tipinden aldığı ve hemşireliği en fazla kendilerine uygun olduğu için seçtikleri belirlendi. Öğrencilerin mesleği seçme nedenleri arasında kişilik tiplerinin yanı sıra yaşadıkları yer, mesleği isteyerek seçme ve mesleği sevme durumunun da etkili olduğu belirlendi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2025 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | September 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |