Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 556 - 564
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1466428

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin delici ve kesici alet yaralanmaları ile ilgili bilgilerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmaya bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünün ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 412 hemşirelik öğrencisi katılmıştır. Katılımcılar klinik deneyimlerine ve araştırmaya katılma isteklerine göre seçilmiştir. Veriler "Bireysel Tanıtım Formu" ve "Hemşirelik Öğrencilerinde Delici ve Kesici Alet Yaralanmaları Tahmin Ölçeği" olmak üzere iki form kullanılarak toplandı. Veriler, ortalama, standart sapma gibi temel istatistiklerle ve t testi, ANOVA testi, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hemşirelik Öğrencilerinde Delici ve Kesici Alet Yaralanmaları Tahmin Ölçeği puan ortalaması 49.85±6.75 olarak bulundu. Bu araştırmada öğrencilerin %15.5'inin delici ve kesici yaralanmaya maruz kaldığı, bu yaralanmaların %85.4'ünün ampulden ve %15.6'sının iğne ucundan kaynaklandığı görülmüştür. İğne ucu yaralanmasına maruz kalan öğrencilerin %9.4'ünün kan şekeri ölçümü sırasında, %6.2'sinin ise deri altı enjeksiyonları ile ilişkili olduğu belirlendi. Yaralanmaların %73.4'ünün dahiliye kliniklerinde meydana geldiği, yaralı öğrencilerin %56.2'sinin yaralanmayı tespit ettikten sonra bildirdiği görüldü.
Sonuç: Öğrencilerin delici ve kesici alet yaralanmalarına ilişkin bilgi düzeylerinin yüksek olduğu belirlendi. Bu nedenle öğrenci hemşirelerin klinik uygulamaları sırasında delici ve kesici alet yaralanmalarına karşı koruyucu önlemlere ilişkin bilgilerinin sürekli pekiştirilmesi ve pratik uygulama becerilerinin geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır.

Ethical Statement

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar 21.12.2023 tarih ve 2023-12/14 sayılı Etik Kurul Onay

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

Çalışmamıza katılan tüm katılımcılara çok teşekkür ederiz.

References

  • Akyol A, Kargin C. (2016). Needle stick and sharp injuries among nurses. Global Journal of Nursing Forensic Studies. 1(109), 2.
  • Aljaloud OJ, Elshnawie HA, Al-Garni RS. (2023). The Effect of Needle Stick Injury Educational Program on Nursing Interns' Competencies. International Journal of Healthcare Sciences, 10(2), 221-232. https://doi .org/10.5281/zenodo.7656566
  • Almuslami OK, Fadul SS, Munshi SS, SangooF FM, Mersal NA. (2022). Awareness and prevalence of needle stick injury among nursing students at King Abdulaziz University. Evidence-Based Nursing Research, 5(1), 14-23.
  • Bagnasco A, Zanini M, Catania G, Watson R, Hayter M, Dasso N et al. (2020). Predicting needlestick and sharps injuries in nursing students= Development of the SNNIP scale. Nursing Open, 7, 1578–1587. https://doi.org/10.1002/nop2.540
  • Büyük ET, Rızalar S, Yüksel P, Yüksel VT. (2016). Öğrencilerin delici kesici aletlerle yaralanma deneyimleri ve bu konuda uygulama alanında yapılan eğitimin bilgi düzeylerine etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 167-178.
  • Cooke CE, Stephens JM. (2017). Clinical, economic, and humanistic burden of needlestick injuries in healthcare workers. Medical Devices, 10, 225–235.
  • Datar UV, Kamat M, Khairnar M, Wadgave U, Desai KM. (2022). Needlestick and sharps’ injury in healthcare students= Prevalence, knowledge, attitude and practice. Journal of Family Medicine and Primary Care, 11(10), 6327.
  • Doğru BV, Akyol A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde kesici ve delici alet yaralanmalarının değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1), 59-66.
  • El-Hay A, Seham A, Abed Allah AK. (2020). Effect of implementing training module on competence of internship nursing students performance regarding needle stick and sharp injuries safety issues. Tanta Scientific Nursing Journal, 19(1), 152-180.
  • Handiyani H, Kurniawidjaja LM, Irawaty D, Damayanti R. (2018). The effective needle stick injury prevention strategies for nursing students in the clinical settings: A literature review. Enfermeria Clinica, 28, 167-171.
  • Karataş B, Çelik SS, Koç A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kesici-delici aletlerle yaralanmaya ilişkin bilgi düzeylerinin ve tutumlarının incelenmesi. Bozok Tıp Dergisi, 6, 21-29.
  • Khatony A, Abdi A, Jafari F, Vafaei K. (2015). Prevalence and reporting of needle stick injuries: A survey of surgery team members in Kermanshah University of medical sciences in 2012. Global Journal of Health Science, 8,245 51.
  • Liu C, Liu X, Zhu Y, Liu Y.(2015). Influencing Factors for needlestick injuries in student nurses. Zhonghua Lao Dong Wei Sheng Zhi Ye Bing Za Zhi, 33, 528–31.
  • Madhavan A, Asokan A, Vasudevan A, Maniyappan J, Veena K. (2019). Comparison of knowledge, attitude, and practices regarding needle-stick injury among health care providers. Journal Family Medicine Primary Care, 8, 840–845.
  • Mehregan N, Adineh M, Saberipour B, Ghorbani P, Hemmatipour A. (2018). The prevalence of sharp object injuries among the operating room staff. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 5, 25-31.
  • Mitra SP, Malik S, Das M, Roy AS. (2010). Injection safety= Perception and practice of nursing student in tertiary setting. Indian Journal Preventive Social Medicine, (3), 5-7.
  • Mohammadnejad E, Nemati Dopolani F. (2015). Risk factors of needle stick and sharp injuries among health care workers. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 2(1), 34-39.
  • Papadopoli R, Bianco A, Pepe D, Pileggi C, Pavia M. (2019). Sharps and needle-stick injuries among medical residents and healthcare professional students pattern and reporting in Italy-a cross-sectional analytical study. Occupational and Environmental Medicine, 76(10), 739-745.
  • Prasuna J, Sharma R, Bhatt A, Arazoo Painuly D, Butola H, Yadav A. (2015). Occurrence and knowledge about needle stick injury in nursing students. Journal of Ayub Medical Collage Abbottabad, 27, 430–433.
  • Sriram S. (2019). Study of needle stick injuries among healthcare providers=Evidence from a teaching hospital in India. Journal Family Medicine Primary Care, 8, 599–603.
  • Turan N, Aydın GÖ, Kaya H, Aştı TA, Aksel G, Yılmaz A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin tıbbi atık yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 11-21.
  • Yurdakoş, K. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinde Delici ve Kesici Alet Yaralanmaları Tahmin Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(1),145-155. https://doi.org/10.38108/ou hcd.1111540

Determination of Nursing Students' Knowledge Regarding Needlestick and Sharps Injuries

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 556 - 564
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1466428

Abstract

Objective: The aim of this study is to determine the knowledge related to needlestick and sharps injuries of nursing students.
Method: This descriptive research included 412 nursing students from the second, third, and final year of a state university's nursing department. Participants were selected based on their clinical experience and willingness to participate in the research. Data was collected using two forms: the "Individual Introduction Form" and "The Student Nurse Needlestick Injury Prediction Scale." The data was evaluated with basic statistics such as mean and standard deviation, as well as with t-test, ANOVA test, Mann-Whitney U test, and Kruskal-Wallis test.
Results: The mean score on The Student Nurse Needlestick Injury Prediction Scale was found to be 49.85±6.75. In this study, 15.5% of students were exposed to injuries from needlestick and sharps injury, with 85.4% caused by an ampoule and 15.6% by a needle tip of those injuries. It was found that 9.4% while measured their blood sugar and 6.2% were associated with subcutaneous injections of students who were exposed to needle tip injuries. It was observed that 73.4% of injuries occurred in internal medicine clinics, and 56.2% of injured students reported their injuries after they determined.
Conclusion: It was determined that the students exhibited a high level of knowledge regarding injuries caused by needlestick and sharps. Therefore, it is crucial for student nurses to continuously reinforce information regarding protective measures against the risk of injuries from needlestick and sharps during clinical practice and to enhance their practical application skills.

Project Number

yok

References

  • Akyol A, Kargin C. (2016). Needle stick and sharp injuries among nurses. Global Journal of Nursing Forensic Studies. 1(109), 2.
  • Aljaloud OJ, Elshnawie HA, Al-Garni RS. (2023). The Effect of Needle Stick Injury Educational Program on Nursing Interns' Competencies. International Journal of Healthcare Sciences, 10(2), 221-232. https://doi .org/10.5281/zenodo.7656566
  • Almuslami OK, Fadul SS, Munshi SS, SangooF FM, Mersal NA. (2022). Awareness and prevalence of needle stick injury among nursing students at King Abdulaziz University. Evidence-Based Nursing Research, 5(1), 14-23.
  • Bagnasco A, Zanini M, Catania G, Watson R, Hayter M, Dasso N et al. (2020). Predicting needlestick and sharps injuries in nursing students= Development of the SNNIP scale. Nursing Open, 7, 1578–1587. https://doi.org/10.1002/nop2.540
  • Büyük ET, Rızalar S, Yüksel P, Yüksel VT. (2016). Öğrencilerin delici kesici aletlerle yaralanma deneyimleri ve bu konuda uygulama alanında yapılan eğitimin bilgi düzeylerine etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 167-178.
  • Cooke CE, Stephens JM. (2017). Clinical, economic, and humanistic burden of needlestick injuries in healthcare workers. Medical Devices, 10, 225–235.
  • Datar UV, Kamat M, Khairnar M, Wadgave U, Desai KM. (2022). Needlestick and sharps’ injury in healthcare students= Prevalence, knowledge, attitude and practice. Journal of Family Medicine and Primary Care, 11(10), 6327.
  • Doğru BV, Akyol A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde kesici ve delici alet yaralanmalarının değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1), 59-66.
  • El-Hay A, Seham A, Abed Allah AK. (2020). Effect of implementing training module on competence of internship nursing students performance regarding needle stick and sharp injuries safety issues. Tanta Scientific Nursing Journal, 19(1), 152-180.
  • Handiyani H, Kurniawidjaja LM, Irawaty D, Damayanti R. (2018). The effective needle stick injury prevention strategies for nursing students in the clinical settings: A literature review. Enfermeria Clinica, 28, 167-171.
  • Karataş B, Çelik SS, Koç A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kesici-delici aletlerle yaralanmaya ilişkin bilgi düzeylerinin ve tutumlarının incelenmesi. Bozok Tıp Dergisi, 6, 21-29.
  • Khatony A, Abdi A, Jafari F, Vafaei K. (2015). Prevalence and reporting of needle stick injuries: A survey of surgery team members in Kermanshah University of medical sciences in 2012. Global Journal of Health Science, 8,245 51.
  • Liu C, Liu X, Zhu Y, Liu Y.(2015). Influencing Factors for needlestick injuries in student nurses. Zhonghua Lao Dong Wei Sheng Zhi Ye Bing Za Zhi, 33, 528–31.
  • Madhavan A, Asokan A, Vasudevan A, Maniyappan J, Veena K. (2019). Comparison of knowledge, attitude, and practices regarding needle-stick injury among health care providers. Journal Family Medicine Primary Care, 8, 840–845.
  • Mehregan N, Adineh M, Saberipour B, Ghorbani P, Hemmatipour A. (2018). The prevalence of sharp object injuries among the operating room staff. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 5, 25-31.
  • Mitra SP, Malik S, Das M, Roy AS. (2010). Injection safety= Perception and practice of nursing student in tertiary setting. Indian Journal Preventive Social Medicine, (3), 5-7.
  • Mohammadnejad E, Nemati Dopolani F. (2015). Risk factors of needle stick and sharp injuries among health care workers. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 2(1), 34-39.
  • Papadopoli R, Bianco A, Pepe D, Pileggi C, Pavia M. (2019). Sharps and needle-stick injuries among medical residents and healthcare professional students pattern and reporting in Italy-a cross-sectional analytical study. Occupational and Environmental Medicine, 76(10), 739-745.
  • Prasuna J, Sharma R, Bhatt A, Arazoo Painuly D, Butola H, Yadav A. (2015). Occurrence and knowledge about needle stick injury in nursing students. Journal of Ayub Medical Collage Abbottabad, 27, 430–433.
  • Sriram S. (2019). Study of needle stick injuries among healthcare providers=Evidence from a teaching hospital in India. Journal Family Medicine Primary Care, 8, 599–603.
  • Turan N, Aydın GÖ, Kaya H, Aştı TA, Aksel G, Yılmaz A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin tıbbi atık yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 11-21.
  • Yurdakoş, K. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinde Delici ve Kesici Alet Yaralanmaları Tahmin Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(1),145-155. https://doi.org/10.38108/ou hcd.1111540
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education, Fundamentals of Nursing, Nursing (Other)
Journal Section Araştırma
Authors

Hülya Kocyigit Kavak 0000-0002-0540-2944

Project Number yok
Early Pub Date October 11, 2025
Publication Date October 14, 2025
Submission Date April 7, 2024
Acceptance Date September 19, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Kocyigit Kavak, H. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 8(3), 556-564. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1466428
AMA Kocyigit Kavak H. Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi. Ordu University J Nurs Stud. October 2025;8(3):556-564. doi:10.38108/ouhcd.1466428
Chicago Kocyigit Kavak, Hülya. “Hemşirelik Öğrencilerinin Delici Ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8, no. 3 (October 2025): 556-64. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1466428.
EndNote Kocyigit Kavak H (October 1, 2025) Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8 3 556–564.
IEEE H. Kocyigit Kavak, “Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi”, Ordu University J Nurs Stud, vol. 8, no. 3, pp. 556–564, 2025, doi: 10.38108/ouhcd.1466428.
ISNAD Kocyigit Kavak, Hülya. “Hemşirelik Öğrencilerinin Delici Ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8/3 (October2025), 556-564. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1466428.
JAMA Kocyigit Kavak H. Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi. Ordu University J Nurs Stud. 2025;8:556–564.
MLA Kocyigit Kavak, Hülya. “Hemşirelik Öğrencilerinin Delici Ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, vol. 8, no. 3, 2025, pp. 556-64, doi:10.38108/ouhcd.1466428.
Vancouver Kocyigit Kavak H. Hemşirelik Öğrencilerinin Delici ve Kesici Alet Yaralanmalarına Yönelik Bilgilerinin Belirlenmesi. Ordu University J Nurs Stud. 2025;8(3):556-64.