Objectives: This study was conducted to determine the relationship between interpersonal sensitivity and communication skills in nursing students.
Methods: This descriptive, cross-sectional and relationship-seeking research was conducted between April and June 2022 with n=303 students registered in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences at a state university. The data was obtained through the Participant Information Form, Interpersonal Sensitivity Scale (ISS) and Communication Skills Scale (CSS) via online form. In evaluating the data, the effect of ISS total score on CSS total score was examined by Linear Regression analysis. The effects of the sub-dimensions of the ISS on the sub-dimensions of the CSS were examined using path analysis. The significance level was accepted as p<0.05.
Results: The nursing students’ ISS and CSS mean scores were found to be 78.33±17.33 and 97.89±14.26, respectively. According to the descriptive characteristics of nursing students, there is a significant difference between the ISS (p=0.028) and CSS (p<0.001) total score averages according to grade level. Additionally, there is a difference between the CSS total score averages according to the presence of a chronic disease (p = 0.031). A significant difference was found between student nurses' total score averages of both ISS and CSS and their participation in individual activities, participation in social activities, and satisfaction with interpersonal relationships (p<0.05). The linear regression model established to examine the effect of the ISS total score on the CSS total score, was found to be statistically significant (F=36.854, p<0.001), and the ISS total score explained the CSS total score by 10.6%. As the ISS total score increases by one unit, the CSS total score decreases by 0.272 units (p<0.001).
Conclusion: The results of this study show that the level of interpersonal sensitivity in nursing students is a significant predictive factor for communication skills, which is considered a professional skill.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinde kişilerarası duyarlılık ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı tipte olan bu araştırma, bir devlet üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde kayıtlı n=303 öğrenci ile Nisan-Haziran 2022 tarihleri arasında yürütülmüştür. Veriler, Katılımcı Bilgi Formu, Kişilerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ) ve İletişim Becerileri Ölçeği (İBÖ) aracılığıyla çevrimiçi form ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, KDÖ toplam puanının İBÖ toplam puanına etkisi Lineer Regresyon analizi ile incelenmiştir. KDÖ alt boyutlarının İBÖ alt boyutları üzerindeki etkisi yol analizi ile incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrenci hemşirelerin KDO ve İBÖ puan ortalaması sırasıyla 78.33±17.33 ve 97.89±14.26 olarak belirlendi. Öğrenci hemşirelerin tanıtıcı özelliklerine açısından sınıf düzeyine göre kişilerarası duyarlılık (p=0.028) ve iletişim becerileri (p<0.001) ölçek toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık vardır. Ayrıca, kronik fiziksel hastalık bulunma durumuna göre İBÖ toplam puanı ortalamaları arasında bir fark vardır (p=0.031). Öğrenci hemşirelerin hem KDÖ hem de İBÖ toplam puan ortalamaları ile bireysel faaliyetlere katılma durumu, sosyal faaliyetlere katılma durumu ve kişilerarası ilişkilerden memnuniyet durumu arasında anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). KDÖ toplam puanının İBÖ toplam puanı üzerindeki etkisini incelemek için kurulan lineer regresyon modeli istatistiksel olarak anlamlı elde edilmiş (F=36.854, p<0.001) olup, KDÖ toplam puanı, İBÖ toplam puanını %10.6 oranında açıklanmaktadır. KDÖ toplam puanının bir birim artması ile İBÖ toplam puanı 0.272 birim azalmaktadır (p<0.001).
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, hemşirelik öğrencilerinde kişilerarası duyarlılık düzeyinin, mesleki bir beceri olarak değerlendirilen iletişim becerileri üzerinde önemli bir yordayıcı faktör olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education, Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | October 11, 2025 |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | April 25, 2024 |
Acceptance Date | October 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |