Amaç: Bu araştırmanın amacı, Penchansky ve Thomas'ın Erişim Teorisi çerçevesinde yaşlı yetişkinlerin sağlık hizmetlerine erişim deneyimlerini derinlemesine incelemek ve sağlık hizmetlerine ilişkin beklentilerini anlamaktır.
Yöntem: Nitel bir araştırmadır. Araştırmaya, sağlık hizmetlerine erişim öyküsü olan 65 yaş ve üzeri 15 kişi katılmıştır. Yüz yüze görüşmeler yapıldı. Tümdengelimli içerik analizi yapılmıştır.
Bulgular: Yaşlı yetişkinlerin sağlık hizmetlerine erişim deneyimleri erişilebilirlik, ulaşılabilirlik, kabul edilebilirlik, karşılanabilirlik, yeterlilik, farkındalık ve beklenti temaları altında incelenmiştir. Yedi kategori ve 18 kod oluşturulmuştur.
Sonuç: Yaşlıların çoğunluğunun sağlık hizmetlerinin erişilebilir ve karşılanabilir olmadığını ancak; kullanılabilir, yeterli ve kabul edilebilir olduğunu düşündükleri bulunmuştur. Yaşlılar, sağlık hizmetlerinde bilgilendirmenin ve iletişimin iyi olduğunu düşünmektedirler. Beklentileri iyi iletişim, iyi bakım ve tedavi, hastanede bekleme sürelerinin azalması, randevu sistemlerinin iyileştirilmesi, ilaç ücretinin alınmaması ve evde bakım hizmetlerinin sunulmasıydı. Evde sağlık hizmetleri, tele-tıp gibi uygulamaların geliştirilmesi ve ilaçların ödenmesine ilişkin yasal düzenlemelerin yapılması önerilmektedir. Evde bakım hizmetlerinde, halk sağlığı hemşirelerinin istihdamının artırılması önerilmektedir.
Objective: This research aims to deeply examine older adults’ experiences of accessing healthcare services and understand their expectations of healthcare services within the framework of Penchansky and Thomas’s Access Theory.
Methods: It is a qualitative research. Fifteen people aged 65 and over with a history of accessing health services participated in the study. Face-to-face interviews were held. Deductive content analysis was conducted.
Results: Older adults’ experiences accessing healthcare services were examined under the themes of accessibility, availability, acceptability, affordability, adequacy, awareness, and expectation. Seven categories and 18 codes were created.
Conclusion: It was found that the majority of the elderly think that health services are not accessible and affordable, but are available, adequate and acceptable. Elderly people think that information and communication in health services are good. Their expectations were for good communication, good care and treatment, reduced waiting times at the hospital, improved appointment systems, no drug fees and home care services. It is recommended to develop practices such as home health services, tele-medicine and to make legal arrangements regarding the payment of medications. It is recommended to increase the employment of public health nurses in home care services.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | October 11, 2025 |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | June 14, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |