The aim of this study is to investigate the relationship between participative organizational climate perception and organizational devotion and to examine the mediating role of psychological empowerment on this relationship. In addition, the moderating roles of job security and self-perception on the relationship between psychological empowerment and organizational devotion were tested. For this purpose, an empirical study was conducted on 280 teachers working at different public primary schools and high schools in Istanbul. The results of this study revealed that there is a positive and significant relation between participative climate and organizational devotion and psychological empowerment significantly mediated this relationship. It was also reported that perceived job security and self-perception had significant moderating roles on the relationship between psychological empowerment and organizational devotion
Organizational climate Psychological empowerment Organizational devotion Job security Self perception Public Sector Employees Teachers
Bu çalışmanın amacı, katılımcı örgüt iklimi algısının örgütsel adanmışlık ile ilişkisinin incelenmesi ve psikolojik güçlendirme algısının ara değişken rolünün değerlendirilmesidir. Ayrıca iş güvencesi algısı ile kendilik algısının psikolojik güçlendirme ile örgütsel adanmışlık arasındaki ilişkide düzenleyisi rolü test edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’daki kamu ilköğretim ve liselerinde görev yapmakta olan 280 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin psikolojik güçlendirme algısı yüksek olduğunda, katılımcı örgüt iklimi ve örgütsel adanmışlık arasındaki ilişki güçlenmektedir. Aynı zamanda, algılanan iş güvencesi ve kendilik algısı, psikolojik güçlendirme algısı ile örgütsel adanmışlık arasındaki ilişki üzerinde anlamlı olarak düzenleyici role sahiptir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 6 Issue: 1 |