The purpose of this research is to determine the effect of story-based learning approach-oriented creative writing activities on students' ability to write narrative texts. Pretest-posttest, quasi-experimental method with control group was used in the research. The research was carried out with 6th grade students studying in two different schools affiliated to the Ministry of National Education in Aksaray in the spring semester of the 2021-2022 academic year. In the experimental group, the teaching was carried out with story-based learning approach-oriented creative writing activities, while in the control group, the teaching was carried out with the writing activities in the textbook prepared in line with the current curriculum. Creative writing activities focused on story-based learning approach were carried out in 8 weeks. In the research, the narrative texts written to the students were evaluated with the "Story Writing Skill Scale". SPSS 22 package program was used in the analysis of the research data. At the end of the research, as a result of the analyzes made on the overall scale, it was determined that the posttest point averages of the experimental group students were significantly higher than the posttest point averages of the control group. Based on the general findings of the research, it has been determined that creative writing practices focused on story-based learning approach are more effective than the writing techniques in the program in improving students' narrative writing skills
Story-based learning Writing education Creative writing Narrative text writing 6th grade students
Bu araştırmanın amacı, öykü temelli öğrenme yaklaşımı odaklı yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerin öyküleyici metin yazma becerisi üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test-son test, kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Aksaray’da Millî Eğitim Bakanlığına bağlı iki farklı okulda öğrenim gören 6.sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda, öykü temelli öğrenme yaklaşımı odaklı yaratıcı yazma etkinlikleri ile öğretim gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı doğrultusunda hazırlanılan ders kitabındaki yazma etkinlikleriyle öğretim gerçekleştirilmiştir. Öykü temelli öğrenme yaklaşımı odaklı yaratıcı yazma etkinlikleri 8 haftada gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilere yazdırılan öyküleyici metinler “Öykü Yazma Becerisi Ölçeği” ile değerlendirilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 22 paket programından faydalanılmıştır. Araştırma sonunda, ölçeğin geneli üzerinden yapılan analizler neticesinde deney grubu öğrencilerinin son test puan ortalamalarının kontrol grubunun son test puan ortalamalarından anlamlı bir şekilde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın genel bulgularından hareketle, öykü temelli öğrenme yaklaşımı odaklı yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin öyküleyici metin yazma becerilerini geliştirmede programda yer alan yazma tekniklerinden daha etkili olduğu tespit edilmiştir.
Öykü temelli öğrenme yazma eğitimi yaratıcı yazma öyküleyici metin yazma 6.sınıf öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | May 12, 2022 |
Acceptance Date | December 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |