Ülkemizde ilkokulun son sınıfına geldiği halde istenilen düzeyde okuma ve anlama becerisine sahip olmayan öğrenciler mevcuttur. Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıfa devam eden ve okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin akademik başarıları ve okul hayatındaki durumları incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, yanlış analizi envanterine göre endişe düzeyinde okuma yeterliğine sahip, 2015-2016 eğitim öğretim yılında ilkokul dördüncü sınıfa devam eden ikisi erkek üçü kız olmak üzere beş öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma yöntemi gözlem, görüşme ve doküman analizidir. Araştırma verileri, yanlış analizi envanteri, e-okul verileri, öğrencilerin ders materyalleri ve araştırmacı tarafından geliştirilen gözlem formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içeriksel ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin akademik olarak da başarısız oldukları tespit edilmiştir. Bunun yanısıra öğrencilerin okul ve sınıf içinde, arkadaşları arasında, ders sürecinde çeşitli zorluklar yaşadıkları ve istenmeyen davranışlar sergiledikleri tespit edilmiştir. Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılarak çeşitli öneriler sunulmuştur.
The study aims to determine the effect of creative writing activities based on self-In our country, there are students who do not have the ability to read and understand at the desired level although they are in the last grade of primary school. In this study, the academic achievements and school life of students with reading difficulty who attend the fourth grade of primary school, were examined. The study was carried out with the case study method, which is one of the qualitative research designs. The study group of the research consisted of five students, two of whom were boys and three were girls, in the fourth grade in primary school in the 2015-2016 academic year. Observation, interview, and document analysis were conducted in this research. The research data were collected using the Error Analysis Inventory, e-school data, course materials of students, the observation form developed by the researcher, and the semi-structured interview form. In the research, the data were analyzed through content analysis and descriptive analysis. As a result of the research, it was determined that students with reading difficulty also failed academically. In addition, it was determined that the students experienced various difficulties and displayed unwanted behaviors in the school and within the classroom environment, among their friends, during classes. The results were discussed in the light of the related literature, and various suggestions were presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | February 11, 2020 |
Acceptance Date | June 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |