İkna, kelimelerle, görsellerle, çeşitli stratejilerle insanların davranışlarını, tutumlarını ve düşüncelerini biçimlendirme ya da değiştirme sürecidir. Bu süreçte çok çeşitli yöntem ve teknikler kullanılır. İkna yöntemlerden biri olan ikna edici yazma, aynı zamanda dünyada en çok kullanılan yazma türlerinden birisidir. İkna edici yazmada; yazar kendi düşünce ve değerlerine göre bir önerme sunar ve çeşitli argümanlarla bunu desteklemeye çalışır. İkna edici yazma öğrencinin kendi düşüncesini öne sürmesini, kabul etmediği düşünceye karşı mantıklı bir şekilde cevap vermesini, ikna yeteneğinin gelişmesini ve ikna tekniklerini çözümlemesini sağlar. Kitaplar, filmler, reklamlar bütün hepsi yazılı metinlerden oluşur. Bu metinler -medya metinleri, günlük ve çalışma yaşamı metinleri- sık sık ikna etme yöntemine başvururlar. Bu açıdan öğrencilerin, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının ikna edici metinlerin oluşum aşamalarını bilmesi, çözümlemesi ve uygulaması gerekir. Türkçe Öğretim Programı’na göre de öğrencilere ikna etme yöntem ve tekniklerden yararlanarak konuşma ve yazma çalışmaları yaptırılmalıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim görmekte olan 30 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların hepsi lisans 1. sınıf öğrencisidir. Veriler öğrencilerden alınan yazılı anlatımlar vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesi, nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik analizi tekniği ile yapılmıştır. Bu tekniğin seçilmesindeki iki önemli sebep; toplanan verileri açıklayabilecek kavramlara ulaşmak ve bu verileri daha derin analize tabi tutup, elde edilen verileri açıklayan temaları bulmaktır. Araştırmamızda, Türkçe öğretmeni adaylarının oluşturdukları ikna edici metinler incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda üniversite öğrencilerinin ikna edici metin oluşturmada sorunlar yaşadıkları gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Submission Date | March 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |