Çocuk yazını pek çok ayrıcalığı ve özelliği ile
çocuğun imgelem gücünü, yaratıcılığını, kimlik ve kişilik gelişimini ön gören
özellikli bir alandır. On beş yaş altı çocuklara yönelik olarak hazırlanmış
çocuk yazını ürünleri öncelikle kurguları ve anlatı yerlemleri ile çocuğa
görelik ilkesine dayanır. Bu çerçevede çocuk yazını ürünleri konuları, kişileri
ve dili ile özelleşerek diğer yazın ürünlerinden ayrılır. Çocuk yazını
yapıtları tasarım, içerik ve eğitsellikleri ile çocuğun kimlik ve kişilik
gelişiminde önemli bir yere sahip olan değerler eğitimini gerçekleştirmeyi
amaçlarlar. Bu yüzden çocuk yazını ürünlerinde değerler eğitimi anlatının temel
yapısını oluşturur. Çocuk yazını ürünlerinde sevgi, saygı, güven, dayanışma,
sorumluluk, yardımseverlik, adalet, sabır, dürüstlük, özgüven, hoşgörü,
duygudaşlık, alçakgönüllülük, çalışkanlık, doğruluk gibi değerlerin
kazandırılması sağlıklı bir toplum yaşamının kişisel düzeydeki teminatı
olacaktır. Bu araştırmada 4. ve 5. Sınıflar için hazırlanmış ve 10 kitaptan oluşan
Mor Dinozor Kıvılcım isimli kitap serisi değerler eğitimi açısından
değerlendirilmiştir. Bu değerlerden hangisine ya da hangilerine daha fazla önem
verildiği ve bunun dayanakları seride yer alan kitapların anlatı yerlemleri
temel alınarak incelenmiştir. Seride yer alan kitaplarda işlenen konulara göre
sevgi, saygı ve güven duygusu aile kavramı ekseninde; dayanışma, sorumluluk ve
yardımseverlik kardeşlik ilişkisinde; sabır, dürüstlük, özgüven ve hoşgörü okul
ortamında; duygudaşlık, alçakgönüllülük, çalışkanlık ve doğruluk gibi
değerlerinse arkadaşlık ilişkileri bağlamında ön plana çıkartıldığı
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | August 2, 2018 |
Acceptance Date | February 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |