Mektup,
yazılış amacı düşünüldüğünde insan yaşamıyla yakından ilişkili bir türdür.
Yerine göre günlük konuşmanın yüzeyselliğini taşır, yerine göre ise koyu bir
sohbette olduğu gibi derinleşir. Hatta sözlü olarak karşımızdakine
anlatamayacağımız duygu ve düşüncelerimizi karşımızdaki kişi ya da kişilerle
paylaşmamıza olanak tanır. Mektup, edebiyatımızda bir edebî tür olmakla
kalmamış aynı zamanda “mektupla anlatım” olarak isimlendirilen bir anlatım
yöntemi olarak da kullanılmıştır. Bunun örneklerini mektup biçiminde yazılmış
roman, öykü ve şiirlere bakıldığında görmek mümkündür. Mektup biçimini başka bir türde kullanan
yazarların amacı mektupta bulunan içten ve sıcak anlatımı kendi yapıtlarına
taşımaktır. Mektuptaki “senli-benli”
biçem hem içtendir hem de doğrudan okuru etkileme gücüne sahiptir. Mektuptaki
bu anlatım olanakları onun çocuk edebiyatında da kullanılması gereken bir tür
olduğunu akla getirmektedir. Çocuk edebiyatında edebî ürünlerle, çocukların
psikolojik, zihinsel ve sosyal gelişimleri yanında temel dil becerilerinin
gelişimlerine katkıda bulunmak amaçlanmaktadır.
Mektup türü, bu amaçların gerçekleştirilmesini destekleyecek niteliklere
sahip bir türdür. Ancak çocuk yazınımız incelendiğinde bu türden yeterince
yararlanılmadığı görülmektedir. Bu çalışmada, çocuk edebiyatı bağlamında mektup
türü, antolojilerde ve ders kitaplarında bu türün yer alma durumu
incelenmiştir. Çocuk edebiyatında hem bir tür hem de anlatım aracı olarak
mektuba daha çok yer verilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 26, 2019 |
Acceptance Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |