Okuduğunu anlama her ne kadar Türkçe dersine özgü geliştirilmesi gereken bir beceri olarak kabul edilse de okuma bir “ara disiplin becerisi” olup diğer derslerde de geliştirilmesi beklenen bir beceridir ve araştırmalar okuma becerisine sahip olmayan öğrencilerin diğer derslerde de başarılı olamayacağını ortaya koymuştur. Araştırmada 2019-2020 döneminde ortaokullarda okutulan 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki okuduğunu anlama soruları PISA’da yer alan okuma yeterlilik düzeylerine göre incelemeye alınmıştır. Ders kitaplarındaki okuduğunu anlama soruları 2015 ve 2018 PISA okuma yeterlik düzeylerinde verilen 8 düzey üzerinden incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre ders kitaplarındaki soruların %37’sinin 1b, %18.9’unun 1a, %20’sinin 2. düzey, %10’unun 3. düzey, %4.9’unun 4. düzey, %1’inin 5. düzey ve %0.1’inin 6. düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Türkçe ders kitaplarındaki okuduğunu anlama sorularının en çok 1b, 1a ve 2 düzeylerinde yoğunlaştığı ve bu sonuçların da PISA’da çıkan sonuçlar ile uyumlu olması dikkat çekicidir. Araştırmada Türkçe ders kitaplarındaki okuduğunu anlama sorularının bilgi düzeyinden çıkarak bilgiyi günlük hayatta kullandırmaya sevk edecek üst düzey düşünme becerilerinin işe koşulacağı soru tiplerinden oluşturulması önerilmiştir.
Although reading comprehension is accepted as a skill that needs to be developed specific to the Turkish course, reading is an “intermediate disciplinary skill” and a skill that needs to be developed in other courses, and research has shown those students who do not have reading skills cannot be successful in other courses. In this study, reading comprehension questions in 5, 6, 7 and 8th-grade Turkish textbooks taught in secondary schools in the period of 2019-2020 were examined according to the reading skills proficiency levels in PISA. Reading comprehension questions in the textbooks were examined through 8 levels in 2015 and 2018 PISA reading proficiency levels. Following to the results of the research, 0.5% of the questions in the textbooks are 1c, 36.5% are 1b, 18.9% are 1a, 28% are level 2, 10% are level 3, 4.9% are level 4, 1% are level 5 and it was concluded that 0.1% was at level 6. It is noteworthy that reading comprehension questions in Turkish textbooks are most concentrated at levels 1b, 1a and 2, and that these results are in line with Pisa's (2018) reading proficiency results in Turkey. In the research, it was suggested that reading comprehension questions in Turkish textbooks should be removed from knowledge level and formed from the types of questions in which high-level thinking skills will be employed to direct the use of knowledge in daily life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | December 15, 2019 |
Acceptance Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |