In this study, writing quality and problems in the two versions of a text written in cursive writing and manuscript writing by 2nd grade students were examined. The texts were compared in terms of errors of style and spelling. Teacher and student opinions on the two handwriting styles were obtained three years later when the students were free to use the handwriting styles they liked which was introduced as a result of changes in the curriculum. The results showed that, in terms of cursive writing, the students performed well in leaving spaces among letters and words, writing letters correctly and legibly, adjusting font size, and positioning the text on the line and on the page. As for spelling errors, errors of missing letters and adding extra letters to words were observed less in cursive writing compared with student errors made in the manuscript writing version of the same text. The results also showed that the students were more successful in supplying diacritics in writing letters and made fewer capitalization errors in manuscript writing. The students had equal proficiency in adjusting pen pressure and dividing words correctly at the end of lines in both writing styles. The results also showed that even though the students were taught italic cursive writing, they did not use it in their texts. Both teachers and students stated that to establish legibility and ease in writing, manuscript writing should be used at the beginning of literacy education.
Bu araştırmada ilk okuma yazmada kullanılan iki farklı yazı stilinin 2. sınıf öğrencilerin yazı biçimine ve yazım hatalarına etkisi incelenmiştir. Araştırmaya veri toplamak için öğrencilere aynı metin iki farklı yazı stilinde yazdırılmıştır. Öğrencilerin iki yazı stiliyle yazdıkları metinler, yazı biçimi ve yazım hataları yönünden karşılaştırılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenleri ve 5. sınıf öğrencilerinden görüş alınarak iki yazı stilinin ilk okuma yazmadaki kolaylık ve güçlükleri değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; bitişik el yazısındaki yazıların niteliği harfler ve sözcükler arasında uygun boşluk bırakma, harfleri doğru ve okunaklı yazma, yazı büyüklüğünü ayarlama, yazıyı satır ve sayfa üzerinde konumlandırmada daha başarılıdır. Ayrıca bitişik el yazısında sözcükten harf eksiltme ve sözcüğe harf ekleme, cümleye büyük harfle başlama hataları daha azdır. Buna rağmen öğrenciler; dik temel yazıda harflerin kuşaklarını koymada daha başarılıdır. Dik temel yazıda cümle içinde büyük harf kullanma hataları daha azdır. Öğrencilerin her iki yazı stilinde kalem basıncını ayarlama, satır sonunda sözcükleri doğru bölmede eşit yeterlikte olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrenciler, bitişik yazsalar bile yazılarının eğik olmadığı görülmüştür. Görüşü alınan öğretmen ve öğrencilere göre ise okunaklılık ve yazma kolaylığı nedeniyle ilk okuma yazmaya dik temel yazıyla başlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | July 1, 2021 |
Acceptance Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |