Bu çalışmanın amacı, pozitif
psikoloji temelli hazırlanan psikolojik destek programının engelli
yetişkinlerin psikolojik sağlamlık ve yaşam doyumlarına etkisini incelemektir.
3 Aralık Dünya Engelliler haftası dolayısı ile düzenlenen programa gönüllü 35
engelli yetişkin katılmıştır. Program 5 gün sürmüş, ilk 4 gün 16 saat
psikolojik destek programı ve son gün kutlama töreni yapılmıştır. Psikolojik
destek programı psikoeğitim formatında, gelişimsel, soyut ve kapalı grup
biçiminde tasarlanmıştır. Programı değerlendirmek için Kısa Psikolojik
Sağlamlık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Psikoeğitim Programını Değerlendirme
Formu uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizinde bağımlı gruplar
için t-testi, değerlendirme formunun frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Elde
edilen bulgular, psikolojik destek programının engelli yetişkinlerin psikolojik
sağlamlık ve yaşam doyumlarını anlamlı düzeyde artırdığı belirlenmiştir.
3 Aralık Dünya Engelliler Haftası engelli yetişkinlerin kişisel gelişim eğitimi işitme engelli görme engelli ortopedik engelli pozitif psikoloji
The aim of this study is to examine the impact of a
positive psychology-based psychological support program on the resilience and
life satisfaction of adults with disabilities. 35 adults with disabilities
voluntarily participated in the program designed for the International Day of
Persons with Disabilities. The program lasted 5 days: a 16-hour psychological
support program for the first 4 days and a celebration ceremony on the last
day. Psychological support program was designed as a developmental, abstract
and closed group in psychoeducation format. Brief Resilience Scale,
Satisfaction with Life Scale and Psychoeducation Program Evaluation Form were
the instruments used in the study. For the analysis of the data obtained from
the scales, t-test for dependent groups and frequencies and percentages of the
evaluation form were calculated. Results indicated that the psychological
support program significantly increased resilience and life satisfaction of
adults with disabilities.
December 3rd International Day of Persons with Disabilities personal development training for adults with disabilities visual impairment hearing impairment physical impairment positive psychology
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.