BibTex RIS Cite

Aile yılmazlık ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği

Year 2010, Volume: 11 Issue: 02, 47 - 66, 01.03.2010
https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000151

Abstract

References

  • Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assessment. Needham Heights: A Pearson Education Company.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version. Türk Psikiyatri Dergisi, Baskıda.
  • Bayraklı, H. (2010). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuğa sahip annelerde yılmazlığa etki eden değişkenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bayraklı, H. ve Kaner, S. (2010). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuğa sahip annelerde yılmazlığa etki eden değişkenlerin incelenmesi. 20. Özel Eğitim Kongresi. Öğretmen Yetiştirme: Bildiri Özetleri, Ankara: Kök Yayıncılık, 70-71.
  • Bennett, E. B., Novotny, J. A., Gren, K. E., & Kluever, R. C. (1998). Confirmatory factor analysis of the resiliency scale. Document Resume. ED 422 372.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. İkinci baskı. Ankara: Pegem
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD- RISC). Depression and Anxiety, 18, 76–82.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem.
  • Dağ, İ. (1991). Rosenbaum’un öğrenilmiş güçlülük ölçeğinin üniversite öğrencileri için güvenirliği ve geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 2 (4), 269-274.
  • Dağ, İ. (2002). Kontrol Odağı Ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 77-90.
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support and gender. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Durak, M. (2002). The role of hardiness in predicting psychological symptomology of students experienced earthquake. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık). Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Frieborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., & Martinussen, M. (2003). A new rating scale for adults resilience: What are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12(2), 65-76.
  • Gizir, C. A. (2004). Akademik sağlamlılık: Yoksulluk içindeki sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına katkıda bulunan koruyucu faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gizir, C. A. ve Aydın, G. (2006). Psikolojik sağlamlık ve ergen gelişim ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk PDR Dergisi, 26, 87-99.
  • Greeff, A. P., Vansteenwengen,M., & Ide, M. (2006). Resiliency in families with a member with a psychological disorder. The American Journal of Family Therapy, 34, 285-300.
  • Greene, R. R., & Conrad, A. P. (2002). Basic assumptions and terms. In R. R. Greene (Eds), Resiliency: An integrated approach to practice, policy and research (pp.29-62). Washington, DC: NASW Press.
  • Greene, R. R., & Livingston, N. C. (2002). A social construct. In R. R. Greene (Eds), Resiliency: An integrated approach to practice, policy and research (pp.63-93). Washington, DC: NASW Press.
  • Grotberg, E. H. (1995). The international resilience project: Research and application. Retrieved March, 2007, from http://resilnet.uiuc.edu/library/grotb98a.html
  • Gürgan, U. (2006a). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gürgan, U. (2006b). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39 (2), 45-74.
  • Hair, J., Tatham, R.L. Anderson, R.E., & Black, W. (1998). Multivariate data analysis. New York: Printice Hall.
  • Hawley, D. R. (2000). Clinical implications of family resilience. The American Journal of Family Therapy, 28, 101-116.
  • Hjemdal O., Vogel P.A., Solem S., Hagen K., & Stiles, T.C. (2010). The relationship between resilience and levels of anxiety, depression, and obsessive-compulsive symptoms in adolescents. Clinical and Psychological Psychotherapy, Baskıda.
  • Hisli, N. (1988). Depresyon Envanterinin geçerliği üzerine bir çalışma. Psikoloji dergisi, 6 (22), 118-122.
  • Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007). Resilience: Research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression and Anxiety, 24, 139–152.
  • Hovardaoğlu, S. (2007). Davranış bilimleri için araştırma teknikleri. İkinci baskı. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Izadinia, N., Amiri,M., Jahromi, R. G., & Hamidi, S. (2010). A study of relationship between suicidal ideas, depression, anxiety, resiliency, daily stresses and mental health among Tehran university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1615-1619.
  • Jew. C., Green, K. E., & Kroger, J. (1999). Development and validation of a measure of resilience. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 32 (2), 75-89.
  • Kaner, S. (Proje Başkanı), Şekercioğlu, G. ve Yellice-Yüksel, B. (2007). Öğretmenlerin ve ana-babaların öz-yetkinlik inançları, tükenmişlik algıları ve çocukların problem davranışları. Projesi. Proje Numarası: 2006 09 04 009.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2009a). Engelli ve engelli olmayan çocuklu annelerde yılmazlık, sosyal destek ve stresle başa çıkma becerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 8 (15), 115-133.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2009b). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuklu annelerde yılmazlık, sosyal destek ve stresle başa çıkma becerileri. 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresi: Bildiri Özetleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 124.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2010). Anne yılmazlık ölçeğinin psikometrik özellikleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 9(17), 77-94.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study. Yayımlanmamış doktora tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, N.D. (2007). The role of self-esteem, hope and external factors in predicting resilience among regional boarding elementary school students. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, D. H., & Yo, I. H. (2004). Relationship between depression and resilience among children with nephrotic syndrome. Taehan Kanho Hakhoe Chi. 34(3):534-40.
  • King, G. A., Brown, E. G., & Smith, L. K. (2003). Resilience: Learning from people with disabilities and the turning points in their lives. London: Praeger.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: Methodology in the social sciences. New York: The Guilfrod Press.
  • Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11.
  • Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
  • Maddi, S. R., & Khoshaba, D. M. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment. 63 (2), 265-274.
  • Maddi, S. R., Khoshaba, D. M., Harvey, R. H., Lu, J. L., & Persico, M. (2002). The personality construct of hardiness, II: Relationships with measures of psychopathology and personality. Journal of Research in Personality, 36, 72–85.
  • Marsh, H. W., Balla, J. R., & McDonald, R. P.(1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391- 410.
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In Wang, M. C. and Gordon, G. W. (Eds.), Educational resilience in inner-city America (pp. 3-25). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • McCubbin, H. I., McCubbin, M. A., Thompson, A. I., Han, S. Y., & Allen, C. T. (1997). Families under stress: What makes them resilient. Retrieved April, 2008, from http://www.cyfernet.extension.umn.edu/resear ch/resilient.html
  • Motan, İ. (2002). Distinguishing anxiety and depression: Hardiness. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Naglieri, J. A., & LeBuffe, P. A. (2004). Measuring resilience in children. In S. Goldstein, R. B. Brooks (Eds.), Resilience in children (pp. 107- 121). New York: Springer.
  • O’ Neal, M. (1999). Measuring Resilience. Paper presented in symposium at the annual meeting of the Mid-South Educational Research Assosication, Point Clear, Alabama.
  • Onat, G. (2010). Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 192-197.
  • Öner, N. (2009). Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler. Üniversitesi Yayınları. İstanbul: Boğaziçi
  • Özcan, B. (2005). Anne-babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Patterson, J. (1991). Family resilience to the challenge of a child’s disability. Pediatric Annals, 20(8), 491- 499.
  • Patterson, J.M. (2002a). Integrating family resilience and family stress theory. Journal of Marriage and Family, 64, 349-360.
  • Patterson, J.M. (2002b). Understanding family resilience. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 233-246.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. The Journal of Family Therapy, 21, 119-144.
  • Rutter, M. (2006). Implications of resilience concepts for scientific understanding. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 1-12. USA: Blackwell Publishing.
  • Savaşır, I. ve Hisli, N. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2) 23-74.
  • Siebert, A. (2008). Resilience quiz- How resilient are you? Retrieved August, 2011, from www.resiliencycenter.com/resiliencyquiz.sht ml
  • Sipahioğlu, (2008). Farklı risk gruplarındaki ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sojo, V., & Guarino, L. (2011). Mediated moderation or moderated mediation: Relationship between length of unemployment, resilience, coping and health. The Spanish Journal of Psychology, 14( 1), 272-281.
  • Stewart, M, Reid, G., & Mangham, C. (1997). Fostering children’s resilience. Journal of Pediatric Nursing, 12, 21-31.
  • Sun, J., & Stewart, D. (2008). Development of population based resilience measures in the primary school setting. Retrieved September 4, 2011, from http://www98.griffith.edu.au/dspace/bitstream /10072 /16222/1/47267.pdf
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) 49-74
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L.S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed). Boston: Allyn and Bacon.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk PDR Dergisi, 29, 1-9.
  • Trute, B., & Hiebert-Murphy, D. (2002). Family adjustment to childhood developmental disability: A measure of parent appraisal of family impacts. Journal of Pediatric Psychology, 27(3), 271-280).
  • Wagnild, G. M., & Young, H.M. (1993). Development and psychometric evaluation of the resilience scale. Journal of Nursing Measurement, 1, 165-178.
  • Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience (2nd ed.). New York: Guilford Publications.
  • Yalım, E. (2007). First year college adjustment: The role of coping, ego-resiliency, optimism and gender. Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yue-Quin, H., & Yi-Qun, G. (2008). Development of psychometric validity of the resilience scale for Chinese adolescents. Acta Psychologica Sinica, 4(8), 902-912.

Aile Yılmazlık Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği

Year 2010, Volume: 11 Issue: 02, 47 - 66, 01.03.2010
https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000151

Abstract

Bu çalışmanın amacı, anne-babaların yılmazlık algısını değerlendirmeyi amaçlayan Aile Yılmazlık Ölçeğini-AYÖ geliştirilmektir. Araştırma grubu 524 anne-babadan oluşmaktadır (özel eğitim kurumlarında eğitim alan 105 ve normal gelişim gösteren 419 çocuğun anne-babaları). 87 maddelik taslak form annebabalara uygulanmış ve açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyonu, alt ölçekler arası korelasyonlar gibi bir dizi geçerlik çalışması yürütülmüştür. Ayrıca, AYÖ’nın Beck Depresyon Envanteri, Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği ve Ana-Babalık Yetkinliği Ölçeği ile korelasyonları da hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach alfa, Spearman-Brown iki yarı güvenirlik ve test-tekrar test güvenirlik katsayıları yoluyla incelenmiştir. Analizler, 37 maddenin dört faktörde toplandığını ve AYÖ’nin psikometrik özelliklerinin yeterli olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assessment. Needham Heights: A Pearson Education Company.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version. Türk Psikiyatri Dergisi, Baskıda.
  • Bayraklı, H. (2010). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuğa sahip annelerde yılmazlığa etki eden değişkenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bayraklı, H. ve Kaner, S. (2010). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuğa sahip annelerde yılmazlığa etki eden değişkenlerin incelenmesi. 20. Özel Eğitim Kongresi. Öğretmen Yetiştirme: Bildiri Özetleri, Ankara: Kök Yayıncılık, 70-71.
  • Bennett, E. B., Novotny, J. A., Gren, K. E., & Kluever, R. C. (1998). Confirmatory factor analysis of the resiliency scale. Document Resume. ED 422 372.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. İkinci baskı. Ankara: Pegem
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD- RISC). Depression and Anxiety, 18, 76–82.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem.
  • Dağ, İ. (1991). Rosenbaum’un öğrenilmiş güçlülük ölçeğinin üniversite öğrencileri için güvenirliği ve geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 2 (4), 269-274.
  • Dağ, İ. (2002). Kontrol Odağı Ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 77-90.
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support and gender. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Durak, M. (2002). The role of hardiness in predicting psychological symptomology of students experienced earthquake. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık). Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Frieborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., & Martinussen, M. (2003). A new rating scale for adults resilience: What are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12(2), 65-76.
  • Gizir, C. A. (2004). Akademik sağlamlılık: Yoksulluk içindeki sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına katkıda bulunan koruyucu faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gizir, C. A. ve Aydın, G. (2006). Psikolojik sağlamlık ve ergen gelişim ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk PDR Dergisi, 26, 87-99.
  • Greeff, A. P., Vansteenwengen,M., & Ide, M. (2006). Resiliency in families with a member with a psychological disorder. The American Journal of Family Therapy, 34, 285-300.
  • Greene, R. R., & Conrad, A. P. (2002). Basic assumptions and terms. In R. R. Greene (Eds), Resiliency: An integrated approach to practice, policy and research (pp.29-62). Washington, DC: NASW Press.
  • Greene, R. R., & Livingston, N. C. (2002). A social construct. In R. R. Greene (Eds), Resiliency: An integrated approach to practice, policy and research (pp.63-93). Washington, DC: NASW Press.
  • Grotberg, E. H. (1995). The international resilience project: Research and application. Retrieved March, 2007, from http://resilnet.uiuc.edu/library/grotb98a.html
  • Gürgan, U. (2006a). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gürgan, U. (2006b). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39 (2), 45-74.
  • Hair, J., Tatham, R.L. Anderson, R.E., & Black, W. (1998). Multivariate data analysis. New York: Printice Hall.
  • Hawley, D. R. (2000). Clinical implications of family resilience. The American Journal of Family Therapy, 28, 101-116.
  • Hjemdal O., Vogel P.A., Solem S., Hagen K., & Stiles, T.C. (2010). The relationship between resilience and levels of anxiety, depression, and obsessive-compulsive symptoms in adolescents. Clinical and Psychological Psychotherapy, Baskıda.
  • Hisli, N. (1988). Depresyon Envanterinin geçerliği üzerine bir çalışma. Psikoloji dergisi, 6 (22), 118-122.
  • Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007). Resilience: Research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression and Anxiety, 24, 139–152.
  • Hovardaoğlu, S. (2007). Davranış bilimleri için araştırma teknikleri. İkinci baskı. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Izadinia, N., Amiri,M., Jahromi, R. G., & Hamidi, S. (2010). A study of relationship between suicidal ideas, depression, anxiety, resiliency, daily stresses and mental health among Tehran university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1615-1619.
  • Jew. C., Green, K. E., & Kroger, J. (1999). Development and validation of a measure of resilience. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 32 (2), 75-89.
  • Kaner, S. (Proje Başkanı), Şekercioğlu, G. ve Yellice-Yüksel, B. (2007). Öğretmenlerin ve ana-babaların öz-yetkinlik inançları, tükenmişlik algıları ve çocukların problem davranışları. Projesi. Proje Numarası: 2006 09 04 009.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2009a). Engelli ve engelli olmayan çocuklu annelerde yılmazlık, sosyal destek ve stresle başa çıkma becerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 8 (15), 115-133.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2009b). Zihinsel engelli ve engelli olmayan çocuklu annelerde yılmazlık, sosyal destek ve stresle başa çıkma becerileri. 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresi: Bildiri Özetleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 124.
  • Kaner, S. ve Bayraklı, H. (2010). Anne yılmazlık ölçeğinin psikometrik özellikleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 9(17), 77-94.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study. Yayımlanmamış doktora tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, N.D. (2007). The role of self-esteem, hope and external factors in predicting resilience among regional boarding elementary school students. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, D. H., & Yo, I. H. (2004). Relationship between depression and resilience among children with nephrotic syndrome. Taehan Kanho Hakhoe Chi. 34(3):534-40.
  • King, G. A., Brown, E. G., & Smith, L. K. (2003). Resilience: Learning from people with disabilities and the turning points in their lives. London: Praeger.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: Methodology in the social sciences. New York: The Guilfrod Press.
  • Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11.
  • Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.
  • Maddi, S. R., & Khoshaba, D. M. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment. 63 (2), 265-274.
  • Maddi, S. R., Khoshaba, D. M., Harvey, R. H., Lu, J. L., & Persico, M. (2002). The personality construct of hardiness, II: Relationships with measures of psychopathology and personality. Journal of Research in Personality, 36, 72–85.
  • Marsh, H. W., Balla, J. R., & McDonald, R. P.(1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391- 410.
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In Wang, M. C. and Gordon, G. W. (Eds.), Educational resilience in inner-city America (pp. 3-25). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • McCubbin, H. I., McCubbin, M. A., Thompson, A. I., Han, S. Y., & Allen, C. T. (1997). Families under stress: What makes them resilient. Retrieved April, 2008, from http://www.cyfernet.extension.umn.edu/resear ch/resilient.html
  • Motan, İ. (2002). Distinguishing anxiety and depression: Hardiness. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Naglieri, J. A., & LeBuffe, P. A. (2004). Measuring resilience in children. In S. Goldstein, R. B. Brooks (Eds.), Resilience in children (pp. 107- 121). New York: Springer.
  • O’ Neal, M. (1999). Measuring Resilience. Paper presented in symposium at the annual meeting of the Mid-South Educational Research Assosication, Point Clear, Alabama.
  • Onat, G. (2010). Demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının lise birinci sınıf öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 192-197.
  • Öner, N. (2009). Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler. Üniversitesi Yayınları. İstanbul: Boğaziçi
  • Özcan, B. (2005). Anne-babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Patterson, J. (1991). Family resilience to the challenge of a child’s disability. Pediatric Annals, 20(8), 491- 499.
  • Patterson, J.M. (2002a). Integrating family resilience and family stress theory. Journal of Marriage and Family, 64, 349-360.
  • Patterson, J.M. (2002b). Understanding family resilience. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 233-246.
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. The Journal of Family Therapy, 21, 119-144.
  • Rutter, M. (2006). Implications of resilience concepts for scientific understanding. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 1-12. USA: Blackwell Publishing.
  • Savaşır, I. ve Hisli, N. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2) 23-74.
  • Siebert, A. (2008). Resilience quiz- How resilient are you? Retrieved August, 2011, from www.resiliencycenter.com/resiliencyquiz.sht ml
  • Sipahioğlu, (2008). Farklı risk gruplarındaki ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sojo, V., & Guarino, L. (2011). Mediated moderation or moderated mediation: Relationship between length of unemployment, resilience, coping and health. The Spanish Journal of Psychology, 14( 1), 272-281.
  • Stewart, M, Reid, G., & Mangham, C. (1997). Fostering children’s resilience. Journal of Pediatric Nursing, 12, 21-31.
  • Sun, J., & Stewart, D. (2008). Development of population based resilience measures in the primary school setting. Retrieved September 4, 2011, from http://www98.griffith.edu.au/dspace/bitstream /10072 /16222/1/47267.pdf
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) 49-74
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L.S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed). Boston: Allyn and Bacon.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk PDR Dergisi, 29, 1-9.
  • Trute, B., & Hiebert-Murphy, D. (2002). Family adjustment to childhood developmental disability: A measure of parent appraisal of family impacts. Journal of Pediatric Psychology, 27(3), 271-280).
  • Wagnild, G. M., & Young, H.M. (1993). Development and psychometric evaluation of the resilience scale. Journal of Nursing Measurement, 1, 165-178.
  • Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience (2nd ed.). New York: Guilford Publications.
  • Yalım, E. (2007). First year college adjustment: The role of coping, ego-resiliency, optimism and gender. Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yue-Quin, H., & Yi-Qun, G. (2008). Development of psychometric validity of the resilience scale for Chinese adolescents. Acta Psychologica Sinica, 4(8), 902-912.
There are 78 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sema Kaner This is me

Hatice Bayraklı This is me

Publication Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 11 Issue: 02

Cite

APA Kaner, S., & Bayraklı, H. (2010). Aile Yılmazlık Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(02), 47-66. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000151

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340