Year 2017, Volume 18 , Issue 01, Pages 125 - 147 2017-04-04

Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi

Derya GENÇ-TOSUN [1] , Onur KURT [2]


Teknolojinin gelişmesiyle otizmli bireylerin eğitimlerinde kullanılan uygulamalar ve araç-gereçlerde gelişmeler kaydedilmektedir. Bu gelişmelerle birlikte tablet bilgisayarlar ve taşınabilir medya oynatıcılar da konuşma üreten cihaz olarak kullanılmaya başlanmıştır. Yeni nesil konuşma üreten cihazlar otizmli bireylerin iletişim becerilerini geliştirmek için kullanabilen alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinden biridir. Bu çalışmada; otizmli bireylerin yeni nesil konuşma üreten cihazlar kullandığı, hakemli dergilerde yayımlanan, 26 adet tek denekli araştırma makalesi incelenmiştir. Araştırmalara ERIC, Akademik Search Complete ve Google Scholar veri tabanlarında yapılan elektronik taramalar sonucu ulaşılmıştır. Toplam 81 katılımcının yer aldığı bu araştırmalarda; talep etme, eşleme, resimdeki nesnenin adını söyleme, kişisel bilgilere ilişkin sorulara yanıt verme, bağlama uygun iletişim becerisinin öğretimi ve problem davranışların azaltılmasına odaklanıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar yeni nesil konuşma üreten cihazlarla yürütülen uygulamaların otizmli bireylere bu becerilerin öğretiminde oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada, incelenen araştırmalardan elde edilen bulgular yorumlanmış, uygulamacılara ve ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

otizm, konuşma üreten cihaz, alternatif ve destekleyici iletişim, talep etme
  • Achmadi, D., Kagohara, D. M., van der Meer, L., O’Reilly, M. F., Lancioni, G. E., Sutherland, D., Lang, R., Marschik, P. B., Green, V. A., & Sigafoos, J.(2012). Teaching advanced operation of an iPod-based speech-generating device to two students with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(4), 1258-1264.
  • Achmadi, D., Sigafoos, J., van der Meer, L., Sutherland, D., Lancioni, G. E., O’Reilly, M. F., Hodis, F., Green, V. A., McLay, L., & Marschik, P. B.(2014). Acquisition, preference, and follow-up data on the use of three AAC options by four boys with developmental disability/delay. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 26(5), 565-583.
  • Agius, M. M., & Vance, M. (2016). A comparison of PECS and iPad to teach requesting to pre-schoolers with autistic spectrum disorders. Augmentative and Alternative Communication, 32(1), 58-68.
  • Alzrayer, N., Banda, D. R., & Koul, R. K. (2014). Use of iPad/iPods with individuals with autism and other developmental disabilities: A meta-analysis of communication interventions. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1(3), 179-191.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2016). Autism spectrum disorder: Prevalence. Retrieved from http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html
  • Couper, L., van der Meer, L., Schafer, M. C., McKenzie, E., McLay, L., O'Reilly, M. F., Lancioni, G. E., Marschik, P. B., Sigafoos, J., & Sutherland, D.(2014). Comparing acquisition of and preference for manual signs, picture exchange, and speech-generating devices in nine children with autism spectrum disorder. Developmental Neurorehabilitation, 17(2), 99-109.
  • Fitzer, A., & Sturmey, P. (Eds.). (2009). Language and autism: Applied behavior analysis, evidence, and practice. Austin, TX: Pro Ed.
  • Flores, M., Musgrove, K., Renner, S., Hinton, V., Strozier, S., Franklin, S., &Hil, D.(2012). A comparison of communication using the Apple iPad and a picture-based system. Augmentative and Alternative Communication, 28(2), 74-84.
  • Frea, W. D., Arnold, C. L., & Vittimberga, G. L. (2001). A demonstration of the effects of augmentative communication on the extreme aggressive behavior of a child with autism within an integrated preschool setting. Journal of Positive Behavior Interventions, 3(4), 194-198
Journal Section Articles
Authors

Author: Derya GENÇ-TOSUN

Author: Onur KURT

Dates

Publication Date : April 4, 2017

Bibtex @review { ozelegitimdergisi277442, journal = {Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi}, issn = {1304-7639}, eissn = {2149-8261}, address = {}, publisher = {Ankara University}, year = {2017}, volume = {18}, pages = {125 - 147}, doi = {10.21565/ozelegitimdergisi.277442}, title = {Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Genç-tosun, Derya and Kurt, Onur} }
APA Genç-tosun, D , Kurt, O . (2017). Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi , 18 (01) , 125-147 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ozelegitimdergisi/issue/28499/277442
MLA Genç-tosun, D , Kurt, O . "Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi" . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 (2017 ): 125-147 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ozelegitimdergisi/issue/28499/277442>
Chicago Genç-tosun, D , Kurt, O . "Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 (2017 ): 125-147
RIS TY - JOUR T1 - Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi AU - Derya Genç-tosun , Onur Kurt Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - DO - T2 - Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 125 EP - 147 VL - 18 IS - 01 SN - 1304-7639-2149-8261 M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi %A Derya Genç-tosun , Onur Kurt %T Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi %D 2017 %J Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi %P 1304-7639-2149-8261 %V 18 %N 01 %R %U
ISNAD Genç-tosun, Derya , Kurt, Onur . "Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 / 01 (April 2017): 125-147 .
AMA Genç-tosun D , Kurt O . Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi. AÜEBFÖED. 2017; 18(01): 125-147.
Vancouver Genç-tosun D , Kurt O . Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2017; 18(01): 125-147.