Giriş: Bu çalışma, üstün yetenekli öğrencilere yönelik farklılaştırma yöntemleri ile oluşturulan matematik eğitim programlarının, öğrencilerin matematik akademik başarısı ve matematiğe karşı tutumları üzerindeki etkilerini araştırmayı hedeflemektedir.
Yöntem: Veriler meta-analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmaya dâhil edilen araştırmalar, 2012-2023 yılları arasında yayınlanmış, Türkçe veya İngilizce dilinde ve kontrol gruplu ön test son test deneysel desene sahip çalışmalardan oluşmaktadır. Belirlenen kriterler doğrultusunda başarı değişkeni için 18 çalışma, tutum değişkeni için 8 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Heterojenlik testi sonuçlarına göre, başarı (Q = 218.087, p < .001, I2 = 92.205) ve tutum (Q = 32.147, p < .001, I2 = 78.225) değişkenlerinde etki büyüklüğünün analizi için rastgele etkiler modeli kullanılmıştır (p <. 05, I2 > 75).
Bulgular: Analiz sonuçları, üstün yetenekli öğrencilere yönelik farklılaştırma yöntemleri ile oluşturulan matematik eğitim programlarının, öğrencilerin matematik başarısı üzerindeki etkisinin deney grubu lehine güçlü ve anlamlı olduğunu (Hedges’s g = 1.235, z = 7.391, p < .001) ve matematiğe karşı tutum üzerindeki etkisinin deney grubu lehine güçlü ve anlamlı olduğunu (Hedges’s g = 0.932, z = 3.477, p = .001) ortaya koymaktadır. Alt grup analizleri kapsamında, çalışmanın yapıldığı ülke, sınıf düzeyi, yayın türü ve farklılaştırma türü moderatörlerine göre elde edilen sonuçlar detaylı olarak raporlanmıştır.
Tartışma: Çalışmanın bulguları, farklılaştırma yöntemlerinin üstün yetenekli öğrencilerin matematik akademik başarısı ve matematiğe karşı tutumlarını olumlu etkilediğini göstermektedir. Bu bulgular doğrultusunda, üstün yetenekli öğrencilerin bu programlardan en yüksek düzeyde fayda sağlamalarını mümkün kılmak için farklılaştırılmış eğitim yaklaşımlarının daha yaygın şekilde uygulanması önerilmektedir.
Introduction: This study aims to investigate the effects of mathematics education programs designed with differentiation methods for gifted students on their academic achievement in mathematics and their attitudes toward mathematics.
Method: The data were analyzed using the meta-analysis method. The studies included in the research were published between 2012 and 2023, written in Turkish or English and had a pretest-posttest experimental design with a control group. In line with the specified criteria, 18 studies were included in the meta-analysis for the achievement variable and eight studies for the attitude variable. According to the results of the heterogeneity tests, a random-effects model was used to analyze the effect sizes for both the achievement. (Q = 218.087, p < .001, I2 = 92.205) and attitude (Q = 32.147, p < .001, I2 = 78.225) variables (p <. 05, I2 > 75).
Findings: The results of the analysis indicate that mathematics education programs developed with differentiation methods for gifted students have a significant effect on students' mathematics achievement in favour of the experimental group (Hedges’s g = 1.235, z = 7.391, p < .001) and also have a significant effect on attitudes toward mathematics in favour of the experimental group (Hedges’s g = 0.932, z = 3.477, p = .001). Within the scope of subgroup analyses, the results obtained according to moderators such as the country where the study was conducted, grade level, publication type and type of differentiation were reported in detail.
Discussion: The study's findings demonstrate that differentiation methods positively affect academic achievement in mathematics and attitudes toward mathematics of gifted students. In line with these findings, it is recommended that differentiated educational approaches be more widely implemented to enable gifted students to benefit from these programs at the highest possible level.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 13, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | May 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Erken Görünüm |