Review
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları

Year 2017, Volume: 18 Issue: 03, 471 - 492, 07.06.2017
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.319665

Abstract

Farklı özel gereksinimlere sahip olan okul öncesi yaş
grubundaki çocukların normal gelişim gösteren akranları ile aynı ortamlarda
gerekli sınıf içi ve sınıf dışı destekler sağlanarak eğitim almaları, tarihsel
süreç içerisinde entegrasyon, kaynaştırma ya da bütünleştirme yaklaşımları
kapsamında Amerika Birleşik Devletleri’nin yanı sıra diğer gelişmiş ülkelerde
70’li yıllardan beri kullanılagelen bir uygulamadır. Kaynaştırma eğitiminin
başarılı bir şekilde uygulanması için temel gerekliliklerden birisi, özel gereksinimli
çocuklar ile kaynaştırma ortamlarında çalışan öğretmenlerin öğretimde özel
gereksinimli çocuklara uyarlama yapma, etkili doğal öğretim yaklaşımlarını
belirleme ve bu yaklaşımları kullanma becerilerine sahip olmalarıdır. Bu
çalışmanın amacı, kaynaştırma eğitimi kapsamında, özel gereksinimli çocukların
gelişim ve öğrenmelerini desteklemek için geliştirilmiş doğal öğretim
yaklaşımlarını, bu yaklaşımların temel bileşenlerini ve bilimsel dayanaklarını
açıklamaktır. Bu bağlamda, ilk olarak, doğal öğretim yaklaşımlarının ortak
özellikleri ve tarihsel gelişimi sunulmuş ve takiben alanyazında en çok
rastlanan ve en sık kullanılan beş doğal öğretim yaklaşımı (fırsat öğretimi,
doğal bağlama dayalı dil öğetimi, etkinlik temelli müdahale, geçiş temelli
öğretim, ve gömülü öğretim) ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Makalenin sonunda,
öğretmenleri doğal öğretim yaklaşımlarını kullanma konusunda eğitmek için
önerilerde bulunulmuştur. 

References

  • Akalın, S., Demir, Ş., Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., & İşcen, F. (2014). The needs of inclusive preschool teachers about inclusive practices. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 39-60.
  • Akçamete, G. A. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Apache, R. R. G. (2005). Activity-based intervention in motor skill development. Perceptual & Motor Skills, 100(3), 1011-1020.
  • Baer, D., Wolf, M., & Risley, R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1(1), 91-97.
  • Bakkaloğlu, H. (2008). The effectiveness of activity-based intervention program on the transition skills of children with developmental disabilities aged between 3 and 6 years. Educational Sciences: Theory and Practice, 8(2), 393-406.
  • Bishop, C.(2014). High quality instruction through complete learning trials: Blending intentional teaching with embedded instruction. KITS Newsletter, 23(3), 1-4.
  • Bishop, C. D., Snyder, P. A., & Crow, R. E. (2015). Impact of video self-monitoring with graduated training on implementation of embedded instructional learning trials. Topics in Early Childhood Special Education, 35(3), 170-182.
  • Botts, D. C., Losardo, A. S., Tillery, C. Y., & Werts, M. G. (2014). A comparison of activity-based intervention and embedded direct instruction when teaching emergent literacy skills. The Journal of Special Education, 48(2), 120-134.
  • Boyd, B. A., Kucharczyk, S., & Wong, C. (2016). Implementing evidence-based practices in early childhood classroom settings. In B. Reichow, B. Boyd, E. E. Barton, & S. L. Odom (Eds.), Handbook of early childhood special education (pp. 335-347). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Bricker, D., & Cripe, J. (1989). Activity-based intervention. In D. Bricker (Ed.), Early education of at-risk and handicapped infants, toddlers, and preschool children (2nd ed.) (pp. 251-274). Palo Alto, CA: VORT.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 03, 471 - 492, 07.06.2017
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.319665

Abstract

References

  • Akalın, S., Demir, Ş., Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., & İşcen, F. (2014). The needs of inclusive preschool teachers about inclusive practices. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 39-60.
  • Akçamete, G. A. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Apache, R. R. G. (2005). Activity-based intervention in motor skill development. Perceptual & Motor Skills, 100(3), 1011-1020.
  • Baer, D., Wolf, M., & Risley, R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1(1), 91-97.
  • Bakkaloğlu, H. (2008). The effectiveness of activity-based intervention program on the transition skills of children with developmental disabilities aged between 3 and 6 years. Educational Sciences: Theory and Practice, 8(2), 393-406.
  • Bishop, C.(2014). High quality instruction through complete learning trials: Blending intentional teaching with embedded instruction. KITS Newsletter, 23(3), 1-4.
  • Bishop, C. D., Snyder, P. A., & Crow, R. E. (2015). Impact of video self-monitoring with graduated training on implementation of embedded instructional learning trials. Topics in Early Childhood Special Education, 35(3), 170-182.
  • Botts, D. C., Losardo, A. S., Tillery, C. Y., & Werts, M. G. (2014). A comparison of activity-based intervention and embedded direct instruction when teaching emergent literacy skills. The Journal of Special Education, 48(2), 120-134.
  • Boyd, B. A., Kucharczyk, S., & Wong, C. (2016). Implementing evidence-based practices in early childhood classroom settings. In B. Reichow, B. Boyd, E. E. Barton, & S. L. Odom (Eds.), Handbook of early childhood special education (pp. 335-347). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Bricker, D., & Cripe, J. (1989). Activity-based intervention. In D. Bricker (Ed.), Early education of at-risk and handicapped infants, toddlers, and preschool children (2nd ed.) (pp. 251-274). Palo Alto, CA: VORT.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Salih Rakap

Publication Date June 7, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 03

Cite

APA Rakap, S. (2017). Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(03), 471-492. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.319665

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340