Bu
çalışmanın amacı, 3-6 yaş grubu arasında üstün yetenekli çocukları tanılamaya
yardımcı olacak bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, üstün
yetenekli çocukların tanılanmasıyla ilgili Renzulli’nin üstün yetenek kuramına
dayalı olarak kavramsal çerçeve çizilmiştir. Kavramsal çerçevenin
oluşturulmasının ardından üstün yetenekli bireylerin özelliklerini içeren
maddelerden oluşan 30 maddelik bir havuz oluşturularak uzman görüşü alınmıştır.
Uzman görüşleri doğrultusunda maddelerde düzenlemeler yapılmış ve düzeltilmiş
30 maddeli deneme formu 3-6 yaş aralığındaki 608 çocuk için öğretmenlere
uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden açımlayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, ölçeğin 13 madde ve üç faktörden (genel
zekâ, yaratıcılık, işe adanmışlık) oluştuğu ortaya konmuştur. Ayrıca açımlayıcı
faktör analizinin uygulandığı grubun dışında yer alan 137 çocuk için
öğretmenlere ölçek uygulaması yapılarak ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Toplanan veriler doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur.
Analiz sonucunda, ölçeğe ilişkin uyum indekslerinin iyi uyum gösteren ve kabul
edilebilir değerler arasında olduğu görülmüş ve ölçeğin üç faktörlü ve 13
maddeden oluşan yapısı bir model olarak doğrulanmıştır. Ölçüt geçerliği için
yapılan incelemede, geliştirilen ölçek ile Renkli Progresif Matrisler Testi ve
CogAT testleri arasında orta düzeyde korelasyon tespit edilmiştir. Ölçeğin,
Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı kullanılarak hesaplanan güvenirliği ise
.95 bulunmuştur. Sonuç olarak geliştirilen “Okul Öncesi Dönemde Üstün Yetenekli
Çocuklar İçin Aday Bildirim Ölçeği”nin, geçerli bir ölçme aracı olduğu ve üstün
yetenekli çocukları tanılamada güvenilir puanlar vereceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.