Bu araştırma, beden eğitimi ve spor
bölümlerinde okuyan engelli öğrencilerin bölümlerine uyumlarını ve
beklentilerini tespit etmeye yöneliktir. Nicel ve nitel yaklaşımların bir arada
kullanıldığı, karma yaklaşım desenlerinden Açımlayıcı Sıralı Desen ile kurgulanan
araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Türkiye genelindeki 21
üniversitenin Beden eğitimi ve spor bölümlerinde öğrenim gören tüm engelli
öğrencilerin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmanın nicel bölümüne, 27’si
görme engelli, 9’u işitme engelli, 38 ‘i bedensel engelli olmak üzere 71
öğrenci katılmıştır. Nitel bölümde ise, 4 görme, 3 işitme ve 4 bedensel engelli
olmak üzere toplam 11 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Beden
Eğitimi ve Spor Bölümlerinde Okuyan Engelli Öğrencilerin Uyum Ölçeği’’ ve “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Görme engelli ve bedensel
engelli katılımcılar fiziksel alanların düzenlenmesi, uygulamalı derslerdeki
sorunları ön plana çıkarken, işitme engelli katılımcıların kuramsal derslerde
sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Öğretim elemanlarının derslerde
kendilerine daha fazla zaman ayırması gibi ortak beklentilerinin olduğu
belirlenmiştir.
This research aims to determine the adaptations and expectations of the students with disabilities, who study in the
physical education and sports departments, to their deparments. The research, which is composed of explanatory
sequential design out of the mixed approach designs and in which quantitative and qualitative approaches are used
together, were made with the participation of all the students with disabilities studying in physical education and
sports departments of 21 universities in Turkey during 2015-2016 academic year. 71 students including 27 with
visual impairments, 9 with hearing impairments and 38 with physically impairments participated in the quantitative
section of the research. 11 students including 4 with visually impairments, 3 with hearing impairments and 4 with
physically impairments participated in the qualitative section. "Adaptation Scale of Students with Disabilities
Studying in Physical Education and Sports Departments” and "Semi-structured Interview Form” were used as data
collection tools. While the participants with visually impairments and physically impairments emphasized the
issue of organizing the physical areas and problems in the practical lessons, the participants with hearing
impairments were found to have problems in theoretical lessons. It was determined that the students with
disabilities have common expectations, such as instructors sparing more time for them during the lessons.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.