Bu çalışmanın amacı; Down sendromlu çocuğu olan annelerin sosyal
destek algıları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi ve bu çerçevede aile
gereksinimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Gaziantep ilinden, 20
Down Sendromlu (DS) bireylerin anneleri dahil edilmiştir. Nitel olarak desenlenen ve yarı yapılandırılmış görüşme verileri
anneler ile görüşme sonucu elde edilmiş, içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Araştırma bulgularında; DS
tanısı almış çocuğa sahip annelerin, çocuklarının normal gelişim gösteren
akranlarına göre bireysel farklılıkları olduğunu belirttikleri, ancak toplum
yaşamında bu farklılıkların çocukları ve kendilerini olumsuz yönde etkilemeden
sosyal kabul görmeleri istekleri olduğu belirlenmiştir. Gerek okul öncesi gerek
ilkokul ve ilerleyen yaşamlarında çocuklarının yasal haklara bağlı hizmetlerden
yararlanma düzeylerini düşük olarak belirten anneler, özellikle yerel
yönetimler, sivil toplum kuruluşlarından destek beklediklerini
vurgulamışlardır. Çalışmanın bir diğer önemli bulgusu, annelerin çocuklarının hangi
alanlarda eksiklikleri olduğu ve neler yapabilecekleri gibi konularda bilgiye
gereksinimleri olduğunu ifade etmeleridir. DS'li çocuklarının ihtiyaçlarını
karşılamak ve daha iyi eğitim olanaklarından faydalanmak için maddi gereksinime
ihtiyaçları olduğunu ifade etmişlerdir. Anneler en çok çocuklarının eğitimi ve
sosyal becerileri konularında gelişmelerini istediklerini belirtmişlerdir. Sistematik bir denetlenmenin olması gerektiğini vurgu yapan
anneler, sosyal aktivitelerin düzenlenmesi için yönetim birimlerine yönelik
ihtiyaçlarını dile getirmişlerdir.
The aim of this study is to determine the family needs of mothers of children with Down-Syndrome and their
opinions regarding sense of social support. Research participants are 20 mothers residing in Gaziantep city and
having a child with Down-Syndrome. Having employed qualitative model, data for this study were collected from
participant mothers via semi-structured interview and collected data were analyzed by content analysis. This study
revealed that children with Down-Syndrome and their mothers want to be accepted in their social interactions.
Mothers reported that their children are disadvantageous in benefiting from general education process and they
emphasized their plea for support, especially from local administrations and nongovernmental organizations.
Mothers are in need of education as regards the deficient skills of their children and the coping strategies against
such deficiencies. They also reported their request for financial support to meet the needs of their Down-Syndrome
children and benefit from better educational opportunities. Mothers added that they need support mostly in
domains of education and social skills. Mothers reiterated their expectations from local administrations and
nongovernmental organizations to hold social activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.