In this study, gesture use of children with autism spectrum disorders (ASD, 6 girls, and 24 boys) and typically
developing children (TD, 13 girls, and 17 boys) between the ages of 11-72 months, and their mothers were
compared to each other in social interaction (SI), joint attention (JA), behavior regulation (BR), and sum of all
(SUM) gesture categories. The findings of the study showed that gesture use of children with ASD was lower in
all gesture categories when compared to TD peers. Mothers of children with ASD displayed significantly lower
levels of gesture use than mothers of TD children in the BR, SI, and SUM categories. When gesture use differences
of children with ASD and TD children were examined as to whether their mothers were using the gestures, the
findings showed that the differences in gesture use of children with ASD and TD children were independent from
their mothers. On the other hand, when gesture use differences of mothers of children with ASD and mothers of
TD children were examined as to whether their children were using the gestures, the results of the study showed
that one of the sources of the differences in the SE and SUM gesture category scores of the mothers with ASD was
the differences in the scores obtained from the gesture categories of the children. Study findings were discussed
and suggestions for future research were provided.
Autism spectrum disorders gestures mother-child interactions communication functions prelinguistic communication
Bu araştırmada 11-72 ay aralığındaki otizm spektrum bozukluğu olan (OSB; 6 kız, 24 erkek) ve tipik gelişim
gösteren (TGG; 13 kız, 17 erkek) çocukların ve annelerinin jest kullanım düzeyleri sosyal etkileşim (SE), ortak
dikkat (OD), davranış düzenleme (DD) ve sergilenen tüm jestlerin toplamından elde edilen toplam (TPLM) jest
kategorilerinde incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, OSB’li çocukların tüm jest kategorilerinde daha düşük
düzeyde jest sergileyerek TGG’li akranlarından farklılaştıklarını göstermiştir. OSB’li çocuğa sahip annelerin ise
DD, SE ve TPLM jest kategorilerinde daha düşük düzeyde jest sergileyerek TGG’li çocuğa sahip annelerden
anlamlı düzeyde farklılaştıkları belirlenmiştir. OSB’li ve TGG’li çocukların jest kullanım farklılıklarının,
annelerinin jest kullanımlarından kaynaklanıp kaynaklanmadığı incelendiğinde, OSB’li ve TGG’li çocukların jest
kullanımlarındaki puan farklılığının annelerinden bağımsız olduğu bulgulanmıştır. Annelerin jest kullanımındaki
farklılığın, çocukların jest kullanımından kaynaklanıp kaynaklanmadığı incelendiğinde ise araştırma sonuçları,
OSB’li annelerin SE ve TPLM jest kategorine ait puanlarında bulgulanan farklılığın kaynaklarından birinin
çocukların jest kategorilerinden elde ettikleri puan farklılığı olduğunu göstermiştir. Araştırma bulguları tartışılmış
ileri araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.