Giriş: Ulaşım, sağlık, iletişim ve eğitim alanlarındaki baş döndürücü teknolojik gelişmeler, geçmişten günümüze hayatımızı kolaylaştırmaya devam etmektedir. Özel gereksinimli öğrencilerin gelişimsel ve mesleki özellikleri göz önünde bulundurularak; eğitim teknolojilerinin öğrenme ve öğretme süreçlerini zenginleştirmede yeterlik kazandırma açısından çok önemli bir yere sahip olduğu düşünülmektedir.
Yöntem: Bu çalışmada 1960-2019 yılları arasında ERIC veri tabanında özel eğitim ve eğitim teknolojileri konusunu içeren 22049 çalışma "Özel Eğitim" ve "Eğitim Teknolojisi" etiketleri kullanılarak bilimetrik yöntemler ile incelenmiştir. İçerik analizi kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışma amaçsal açıdan tanımlayıcı/betimleyici nitelikte bir araştırmadır.
Bulgular: Çalışmanın en değerli bulguları arasında 1980’ler ve 1990’ların başına kadar “handicapped” kelimesinin özetlerde yer alması, ancak daha sonra bu kelimenin yerini “disability” kelimesine bırakması olduğu söylenebilir. Bununla birlikte özel eğitimde eğitim teknolojileri olarak bilgisayarın sıklıkla kullanılması çalışmanın dikkat çeken bir diğer bulgusudur. Elde edilen sonuçlar da düşünüldüğünde “okul” ların teknoloji destekli programlar ile özel eğitim alanı için gerçek yaşam becerilerinin kazandırıldığı bir ortam olması fikri oldukça heyecan vericidir. Bununla birlikte, çalışmada çocuk ve öğretmen ile ilgili gerçek yaşam becerilerinin olduğu trendlerin de önemli bir yer tuttuğunu söylemek mümkündür. Bu sonucun elde edilmesinde kullanılan bilgisayar yazılımlarının etkisinin olduğu düşünülmektedir.
Tartışma: Elde edilen bulgulara dayalı olarak gelecek araştırmacılara, müfredat programlarını bu doğrultuda yenilemeleri ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak düzenlemeleri önerilmektedir. Bununla birlikte gelecek çalışmalarda hedef kitlenin sadece aileleri değil öğretmen adaylarını da kapsayacak şekilde planlanması önerilmektedir.
Introduction: Amazing technological advances in transportation, health, communication and education continue to facilitate our lives from past to present. Considering the developmental and professional characteristics of students with special needs; It is thought that educational technologies have a very important place in enriching the learning and teaching processes in terms of gaining competence.
Method: Previous studies on special education and educational technologies indexed in the Education Research Index (ERIC) database between 1960-2019 were reviewed with scientometric methods, and in this context, 22049 studies with "Special Education", "Educational Technology" labels are obtained. This study, carried out by using content analysis, is a descriptive/depictive study in terms of purpose.
Findings: One of the most important findings of this study is that the word "handicapped" was used in the abstract parts of articles in 1980s and early 1990s. However, it was later replaced with "disability". Another significant finding of the study is that computers are often used as a technology tool in special education. Accordingly, it can be said that studies from past to present have been focusing on school and there is a consistency in the articles on educational programs. It is thought that the computer software used in obtaining this result has an effect considering the results on trends in real life skills related to children and teachers who also play an important role in the study
Discussion: Based on the findings, it is recommended to future researchers to renew curriculum programs in this direction and arrange them by making use of technological development to include the target audience which is not only families but also teacher candidates.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.