Research Article
BibTex RIS Cite

Unsiderable Classroom Behaviours of Gifted and Talented Students and Coping Strategies of Teachers

Year 2022, Volume: 23 Issue: 4, 893 - 910, 01.12.2022
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.865941

Abstract

Introduction: In this study, the aim was to determine the undesired behaviors of gifted and talented students in the classroom and the ways of coping with these behaviors by their teachers.
Method: The research was carried out following the basic qualitative research design. The participants of the study included 43 teachers. The data were collected through semi-structured interviews and analyzed by the descriptive analysis method.
Findings: Gifted and talented students exhibited undesirable behaviors such as resisting in the classroom, avoiding responsibility, dealing with extracurricular issues, speaking without permission, disrespect, disorder, aggressive behavior, and hyperactivity. The teachers used the punishment/reward system, trying to find out the cause of the problem, setting rules, meeting families, ignoring them, organizing motivating activities, and increasing their professional competence as a way of coping with these behaviors.
Discussion: As a result, the most undesirable in-class behavior exhibited by gifted and talented students was identified as stubborn and oppositional behaviors. On the other hand, the method most frequently used by teachers to deal with undesirable behaviors was punishment/reward. Based on the results of the research, it is suggested that teachers should have information about the cognitive and behavioral characteristics of gifted and talented students, receive relevant training on current education strategies for these students, and apply preventive measures without experiencing behavioral problems in the classroom.

References

  • Ayas, M. B. & Kirişçi N. (2018). Özel yeteneklilerin özellikleri ve tanılanması. M. A. Melekoğlu ve U. Sak (Ed.). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek içinde (s. 154-170). Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Borland, J. H. (2003). Rethinking gifted education. NY: Teachers College Press.
  • Gökden-Kaya, N. & Ataman, A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 835-853. http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/393015.
  • Maxwell, J. A. (2005). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research [Kindle edition]. San Francisco, CA. Josey Bass.
  • Pfeiffer, S. I., & Stocking, V. B. (2000). Vulnerabilities of academically gifted students. Special Services in the Schools, 16(1-2), 83–93. https://psycnet.apa.org/doi/10.1300/J008v16n01_06.

Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Sınıf İçi İstenmeyen Davranışları ve Öğretmenlerin Başa Çıkma Stratejileri

Year 2022, Volume: 23 Issue: 4, 893 - 910, 01.12.2022
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.865941

Abstract

Giriş: Bu çalışmada üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin sınıf içi istenmeyen davranışlarının ve bu davranışlara yönelik öğretmenlerinin kullandıkları başa çıkma yollarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma temel nitel araştırma desenine uygun yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları 43 öğretmendir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin sınıfta karşı koyma, sorumluluktan kaçınma, ders dışı konularla ilgilenme, izinsiz konuşma, saygısızlık, düzensizlik, saldırgan davranışlar ve aşırı hareketlilik gibi istenmeyen davranışlar sergiledikleri görülmüştür. Öğretmenlerin ise bu davranışlarla baş etme yolu olarak ceza/ödül sistemi kullanma, problemin nedenini öğrenmeye çalışma, kurallar koyma, aileler ile görüşme, görmezden gelme, motive edici etkinlikler düzenleme ve kendilerinin mesleki yeterliliklerini arttırma yollarına başvurdukları belirlenmiştir.
Tartışma: Sonuç olarak üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin en fazla sergilediği istenmeyen sınıf içi davranış inatçı ve karşı koyucu davranışlar olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin ise istenmeyen davranışlarla baş etmek adına en fala başvurdukları yöntem ceza/ödül olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak öğretmenlerin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilişsel ve davranışsal özellikleri hakkında bilgi sahibi olmaları, bu öğrencilere yönelik güncel eğitim stratejileri hakkında ilgili eğitimleri almaları ve sınıfta davranış problemi yaşanmadan önleyici tedbirleri almaları önerilmiştir.

References

  • Ayas, M. B. & Kirişçi N. (2018). Özel yeteneklilerin özellikleri ve tanılanması. M. A. Melekoğlu ve U. Sak (Ed.). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek içinde (s. 154-170). Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Borland, J. H. (2003). Rethinking gifted education. NY: Teachers College Press.
  • Gökden-Kaya, N. & Ataman, A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 835-853. http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/393015.
  • Maxwell, J. A. (2005). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research [Kindle edition]. San Francisco, CA. Josey Bass.
  • Pfeiffer, S. I., & Stocking, V. B. (2000). Vulnerabilities of academically gifted students. Special Services in the Schools, 16(1-2), 83–93. https://psycnet.apa.org/doi/10.1300/J008v16n01_06.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gamze İnci 0000-0001-9647-2536

Mustafa Bayrakcı 0000-0002-7196-6203

Publication Date December 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 23 Issue: 4

Cite

APA İnci, G., & Bayrakcı, M. (2022). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Sınıf İçi İstenmeyen Davranışları ve Öğretmenlerin Başa Çıkma Stratejileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(4), 893-910. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.865941

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340