BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF INCREASE THE COMPRESSION RATIO ON PERFORMANCE OF A DIESEL ENGINE

Year 2003, Volume: 9 Issue: 2, 171 - 177, 01.02.2003

Abstract

An optimisation of the Diesel cycle has been performed for power output and thermal efficiency with respect to compression ratio for various extreme temperature ratio. The relation between compression ratio and extreme temperature ratio, which gives optimum performance is derived. As the compression ratio of the diesel engine is increased in comparison to the optimum value of the engine, it is shown that the performance of the engine is decreased. The experimental study agrees with these results. In this study, compression ratio of a single cylinder pre-combustion chamber variable compression ratio Ricardo E6 type engine with the optimum compression ratio of 18.20 was increased to 19.60. As a results of this increase, specific fuel consumption was increased about 8 % and brake thermal efficiency was decreased about 7.5 %.

BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ

Year 2003, Volume: 9 Issue: 2, 171 - 177, 01.02.2003

Abstract

Bu çalışmada farklı ekstrem sıcaklık oranlarında, sıkıştırma oranı değişiminin bir Diesel motorunun güç ve verimi üzerine etkisini araştırmak amacıyla teorik Diesel çevrim analizi gerçekleştirilmiştir. Optimum sıkıştırma oranını veren bağıntı çıkarılmıştır. Teorik Diesel çevrim analizi, sıkıştırma oranı sürekli arttırıldığında optimum noktadan itibaren motor performansında düşmenin olduğunu göstermektedir. Deneysel çalışmada, ön yanma odalı tek silindirli sıkıştırma oranı değiştirilebilir Ricardo E6 tipi bir Diesel motorunda sıkıştırma oranı 18.20'den 19.60'a çıkarıldığında özgül yakıt sarfiyatının % 8'e varan oranda arttığı, efektif verimin ise % 7.5'e varan oranda azaldığı tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Adnan Parlak This is me

Publication Date February 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Parlak, A. . (2003). BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 9(2), 171-177.
AMA Parlak A. BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. February 2003;9(2):171-177.
Chicago Parlak, Adnan. “BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 9, no. 2 (February 2003): 171-77.
EndNote Parlak A (February 1, 2003) BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 9 2 171–177.
IEEE A. . Parlak, “BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 9, no. 2, pp. 171–177, 2003.
ISNAD Parlak, Adnan. “BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 9/2 (February 2003), 171-177.
JAMA Parlak A. BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2003;9:171–177.
MLA Parlak, Adnan. “BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 9, no. 2, 2003, pp. 171-7.
Vancouver Parlak A. BİR DIESEL MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANI ARTIŞININ PERFORMANSA ETKİSİ. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2003;9(2):171-7.

ESCI_LOGO.png    image001.gif    image002.gif        image003.gif     image004.gif