Bu
çalışmada, Adana ilinde 2005 ile 2014 yılları arasında meydana gelen
yaralanmalı trafik kazalarına ait aylık bazdaki sayısal veriler ile aynı
yıllara ait aylık bazdaki meteorolojik verilerden oluşturulan bir veri kümesi
kullanılarak yaralanmalı kaza sayısı ve yaralı sayısı tahmini yapacak modeller
geliştirilmiştir. Tahmin modellerinde, İleri Beslemeli Çok Katmanlı Yapay Sinir
Ağı (İBÇK-YSA), Fonksiyon Uydurma Yapay Sinir Ağı (FU-YSA), Genelleştirilmiş
Regresyon Yapay Sinir Ağı (GR-YSA), Regresyon Ağacı (RA), Destek Vektör
Makinesi (DVM) ve Çoklu Doğrusal Regresyon (ÇDR) Analizi yöntemleri
kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, DVM yönteminin her iki tahmin senaryosunda
da en başarılı sonuçları verdiği görülmüştür. Yaralanmalı Kaza Sayısı
tahminlerinin RA yöntemi dışında Yaralı Sayısı tahminlerinden daha başarılı
olduğu saptanmıştır. Ayrıca, önceki yıllarda gerçekleşen kazalara ait yol ve
hava verilerini kullanarak gelecek yıllar için uygun önlemler almanın mümkün
olduğu sonucuna varılmıştır.
In
this study, a dataset is created using numeric data of injury traffic accidents
in monthly base between 2005 and 2014 years in Adana province and
meteorological data of the same years in order to develop prediction models
which estimate number of traffic accidents involving injury and number of
injured people. Feedforward Multilayer Artificial Neural Network, Function
Fitting Artificial Neural Network, Generalized Regression Artificial Neural
Network, Regression Tree, Support Vector Machine and Multiple Linear Regression
Analysis methods were used in the prediction models. As a result of the study,
SVM gives the most successful results for both prediction scenarios. Prediction
of the number of traffic accidents involving injury is more successful than
prediction of number of injured people except Regression Tree method. In
addition, it has concluded that it is possible to take precautions using road
and weather data of the accidents which occurred in previous years.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 2 |