Bu
çalışmada, Doğu Karadeniz’e taşınan çapı 500 μm’den küçük olan koheziv ve
koheziv olmayan sedimentler irdelenmiş ve pilot alan olarak, Trabzon-Araklı Karadere çayının mansabındaki
durum incelenmiştir. Karadere’den taşınan koheziv ve koheziv olmayan sediment
miktarı, rüzgâr yön ve şiddeti ile sediment sürüklenme hızındaki (derenin akış
hızı) değişimin Doğu Karadeniz kıta sahanlığı çökelme alanları üzerine etkileri
incelenmiştir. Araklı Karadere’den Doğu Karadeniz’e taşınan
kohezivsedimentlerin dere ağzından itibaren çökelme yön ve miktarları Pomsed
paket programı kullanılarak, modellenmiştir. Bu model, farklı senaryolara göre
kohezivse dimentlerin deniz ortamındaki dağılımını kısa zamanda
belirleyebilmektedir. Araklı sahili, iki dere arasında, rüzgârlardan çok fazla
etkilenmeyen, ancak Karadere havzasından gelen yoğun miktarlardaki sedimentten
dolayı kıyı yığılması olan bir bölgedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda
Araklı kıyılarında, Karadere’den taşınan sedimentelerle, dolma etkisinin en az
olacağı, olası bir liman yapısının en
uygun konum ve biçiminin belirlenmesi amaçlanmıştır. Olası bir liman inşası
durumunda rüzgâr ve dalga akıntıları etkisiyle oluşacak sediment yığılmalarının
olması durumunda liman girişlerinin sığlaşma süreleri ve dolum oranlarına
dikkat çekmek amaçlanmıştır.
In
this study, depositional areas of cohesive and non-cohesive sediments of which
diameters are less than 500 μm, carried by the Arakli Karadere River to the
Eastern Black Sea are examined in the marine environment. Affects of changes in
the amount of cohesive sediments entering the sea from Arakli Karadere River,
sediment drift velocity, direction and magnitude of wind-stream on depositional
areas of cohesive sediments are observeded separately. Pomsed program is
implemented to model the directions and amount of cohesive sediments entering
to Black Sea. By the help of this model, different scenarios can easily be
carried out in a short time to observe the final positions of cohesive
sediments in the marine environment. Arakli coastline is between two rivers,
and is not affected by the winds too much. However, the location is excessively
affected by the cohesive sediments. The most proper location and form of a
probable port in which siltation effect is minimum are investigated in the
directions of the findings. This study points out the accumulation time and rate
of the cohesive sediments caused by the wind and waves for the probable port
construction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 6 |