Doğal
lif takviyeli kompozit malzemeler çevre dostu, ucuz ve sürdürülebilir
malzemeler olması bakımından endüstride pek çok kullanım alanı bulmaktadır. Bu
çalışmada jüt lifi takviyeli ve mantar esaslı sandviç kompozitler üretilerek
viskoelastik özellikleri incelenmiştir. Bu amaçla öncelikle jüt
lifi/polipropilen (PP) karışımı dokusuz yüzey (nonwoven) kumaşlar ve PP granül
kullanılarak ince jüt/PP kompozit plakalar üretilmiştir. Üretilen bu plakalar
bir adet mantar levhanın alt ve üst yüzeyine konumlandırılarak basınç altında
birleştirilmiş ve sandviç yapılar oluşturulmuştur. Üretilen sandviç yapıların
viskoelastik özelliklerini belirlemek amacıyla dinamik mekanik analiz (DMA)
testi gerçekleştirilmiştir. Kompozit üretiminden önce liflere uygulanan sodyum
hidroksit (NaOH) işleminin kompozit mekanik özelliklerini geliştirdiği
gözlemlenmiştir. Üretilen sandviç kompozitlerin inşaat sektöründe yalıtım
malzemesi olarak ve ofis alan ayırma panellerinde, aynı zamanda otomotiv
endüstrisinde kullanımı amaçlanmaktadır.
Natural
fiber reinforced composite materials have found many applications in various
industries due to the fact that they are nature-friendly, low-cost and
sustainable materials. In this study, jute fiber reinforced and cork based
sandwich composites were produced and their viscoelastic properties were
investigated. First, thin jute/polypropylene (PP) composite plates were
produced by using jute/PP nonwoven fabrics and PP granules. Then these plates
were placed on top and bottom faces of a cork plate and consolidated under
pressure to produce sandwich composites. Dynamic mechanical analysis (DMA) was
performed to determine the viscoelastic properties of the produced samples. It
was found that sodium hydroxide (NaOH) treatment of fibers before composite
preparation lead to higher mechanical properties of the composites. The
produced sandwich composites can be used in construction industry as insulation
materials and office partition panels as well as in automotive industry.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 7 |