Bu
çalışmada, asenkron motorların alan zayıflama bölgesindeki yüksek başarımlı
hız-algılayıcılı kontrolü için yeni bir indirgenmiş dereceli genişletilmiş
Kalman filtresi tabanlı kestirici tasarlanarak benzetim ve gerçek-zamanlı
deneylerle test edilmektedir. Önerilen indirgenmiş dereceli genişletilmiş
Kalman filtresi ile vektör kontrol sistemi için gerekli olan rotor akısının
stator duran eksen takımı bileşenleri kestirilmektedir. Ayrıca önerilen
algoritma ile akı kestirimlerine ek olarak değeri çalışma koşulları ile değişen
rotor direnci ve mıknatıslama endüktansı, sıfır hız ve alan zayıflama bölgesini
de içeren geniş bir hız aralığında eş-zamanlı olarak kestirilmektedir. Önerilen
kestirim algoritmasına ait benzetim sonuçları hız, yük momenti, rotor direnci
ve mıknatıslama endüktansının zorlayıcı değişimleri altında oldukça tatmin
edicidir. Bu nedenle önerilen kestirim algoritmasını kullanan doğrudan vektör
kontrollü asenkron motor sürücüsünün başarımı da oldukça iyi olmaktadır.
Ayrıca, elde edilen gerçek-zamanlı kestirim sonuçları da önerilen kestiricinin
başarımını onaylamaktadır.
In this study, for a high
performance speed-sensored control in field weakening region of induction
motors, a novel reduced order extended Kalman filter based estimator is
designed and tested by experiments performed in simulation and real-time
experiments. The proposed reduced order extended Kalman filter estimates the
stator stationary axis components of rotor fluxes, which are required for
vector control system. In addition to the flux estimations, rotor resistance
and mutual inductance whose values vary according to operating conditions of
induction motors are estimated simultaneously in a wide speed range including
zero-speed and field-weakening. The simulation based estimation results
associated with proposed estimation algorithm are quite satisfactory under
challenging variations of rotor angular velocity, load torque, rotor
resistance, and mutual inductance. Therefore, the performance of the direct
vector controlled induction motor drive using the proposed estimation algorithm
also becomes quite well. Moreover, the estimation results in real-time
experiments also confirm the performances of the proposed estimator.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 8 |